در حالی که نزدیک به 6 ماه از برگزاری جشنواره فیلم فجر سال گذشته می گذرد، اما 36 فیلم اکران شده در این جشنواره برای اکران عمومی در وضعیت نامشخص به سر می برند و حتی برخی از این فیلمها دارای شرایط مبهمی برای اکران هستند.
 
 از جمله:
 
«پرسه در مه» به كارگرداني بهرام توكلي و تهيه‌كنندگي جواد نوروزبيگي و مركز گسترش سينماي مستند و تجربي

 تهیه کننده "پرسه در مه" از تلاش برای اکران عمومی این فیلم تا قبل از ماه رمضان خبر داده بود اما این فیلم هنوز در بلاتکلیفی بسر می برد.از نکات قابل توجه این فیلم حضور شهاب حسینی و لیلا حاتمی از بازیگران مطرح و مشهور سینما در این فیلم می باشد و شنیده ها حکایت از آن دارد که این فیلم در گیشه هم می تواند موفق باشد.
«آناهيتا» به كارگرداني عزيزالله حميدنژاد و تهيه‌كنندگي عزيزالله حميدنژاد و مركز گسترش سينماي مستند و تجربي

وضعیت مبهم اکران این فیلم با توجه به داشتن کارگردان شاخص و بازیگران پولسازی چون شهاب حسینی،پوریا پورسرخ و ...از نکات قابل تامل این فیلم است. 

با توجه به اینکه  بارها زمان اکران این فیلم اعلام شد اما اکران آن به تعویق افتاد، شایعه ای مبنی بر توقیف این فیلم به گوش رسید اما تهیه کننده آن، این شایعه را تکذیب کرد!

"آناهیتا" که به دلیل حضور میترا حجار، از فیلمهای پر حاشیه  جشنواره فجر بود علیرغم کاندیدا شدن در این جشنواره و کسب جایزه، اکرانش در شرایط مبهمی است که هنوز برای کسی مشخص نیست. 
 
آخرین اظهار نظر تهیه کننده فیلم: تلاش می کنیم فیلم بعد از عید فطر اکران شود!

«سايه وحشت» به كارگرداني عماد اسدي و تهيه‌كنندگي علي‌اكبر ثقفي 
این فیلم قرار بود تابستان 88 اکران شود اما اکران نشد تا اینکه یک سال بعد یعنی چندی پیش اعلام شد که قرار است پاییز 89 اکران شود!

«حوالي اتوبان» به كارگرداني سياوش اسعدي و تهيه‌كنندگي سيدغلامرضا موسوي 

در این فیلم شهاب حسینی به ایفای نقش می پردازد و تهیه کننده فیلم، تنها از نیمه دوم سال برای اکران فیلم خبر داده، اما هیچ قرار دادی امضا نشده است.

نکته آخر:
در حالی فیلمهای فوق الذکر که اتفاقا دارای بازیگران بفروش و کارگردانهای شاخص و سوژه های بکر نیز هستند اکران نشده اند که در سویی دیگر فیلمهای سخیفی که در گیشه نیز ناموفق بوده اند مانند: شیر و عسل، ازدواج در وقت اضافه و در آینده ای نزدیک "یک جیب پر پول، یک گواهینامه و ...." به راحتی و بلافاصله پس از تولید اکران شده اند!

این آمار حکایت از آن دارد که فیلم هایی که مطابق خواست مافیا قدم بر ندارند و هماهنگ با خطوط  آنها به هنگام اکران نباشند به سرنوشت ابهام آمیزی دچار می شوند که نتیجه آن نهایتا سقوط سینمای ایران در سراشیبی ابتذال است.