شهاب حسینی - اکران "ساکن طبقهی وسط»، هفته گذشته در کانادا و با حضور شهاب حسینی

بنیاد سینمایی فارابی رسما اعلام کرد که فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی با "اکثریت قوی آراء" از سوی ایران به آکادمی اسکار معرفی شده است.
به گزارش ایسنا، امیر اسفندیاری - سخنگوی هیات معرفی فیلم ایرانی - اعلام کرد: «پس از بحثهای همه جانبه و بررسیهای تکمیلی در خصوص پنج فیلمی که در فهرست کوتاه دوم قید شده بود، این هیات با اکثریت قوی آراء، فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی را برای معرفی به فرهنگستان و رقابت از سوی کشورمان در رشته بهترین فیلم خارجی زبان برگزید.
اسفندیاری افزود: اعضاء هیات ضمن تشکر از سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و خانه سینما که در تعاملی مطلوب هماهنگیهای لازم را برای برگزاری جلسات انجام دادهاند، امید دارند فیلم برگزیده با اتکاء به پشتیبانی کلیه مراکز تاثیرگذار فرهنگی کشور، ظرفیتهای سینمای ایران را در این رقابت بزرگ جهانی به خوبی نمایندگی کند.
در سال جاری، پوران درخشنده و محمد بزرگ نیا، محمد حیدری، سعید عقیقی، امیر حسین علم الهدی، شهرام مکری، تورج منصوری، اکبر نبوی و امیر اسفندیاری در این هیات عضویت دارند.
شایان ذکر است سینمای نوین ایران که بیست و دو سال است به شکل منظم، معرفی فیلم به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی را در دستور کار قرار داده، با سابقه یک نامزدی و کسب یک جایزه از جایگاهی قابل اعتنا در میان مدعیان اسکار بهترین فیلم خارجی زبان برخوردار است و با اتکاء به همین پیشینه، توانسته گشایشی بزرگ در عرضه تجاری فیلم های ایرانی را رقم زند.
حسن آقاکریمی مدیر تولید فیلم سینمایی «کاناپه» به کارگردانی کیانوش عیاری درباره آخرین وضعیت این اثر گفت: این فیلم ۳۱ شهریور و یا اول مهرماه کلید می خورد. تقریبا تمام عوامل آن قطعی شده اند و تنها چند بازیگر فرعی به گروه اضافه می شود.
به گزارش مهر، وی افزود: بازیگران اصلی «کاناپه» شهاب حسینی، ابوالفضل پورعرب و مهدی هاشمی هستند و درباره بازیگران خانم این فیلم هم باید بگویم پیش از این کیانوش عیاری برای حضور بازیگران خانم فراخوان داده بودند و پس از انجام تست این افراد از بین ۳ هزار نفر انتخاب شدند و به این ترتیب آتوسا انواریان و فرگل فربخش به عنوان بازیگران زن در این فیلم به ایفای نقش می پردازند.
مدیرتولید فیلم سینمایی «کاناپه» درباره داستان این فیلم توضیح داد: این فیلم روایت زندگی ۲ خانواده ای است که می خواهند با هم وصلت کنند اما در نهایت یک کاناپه باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی آنها می شود. در این فیلم ابوالفضل پورعرب نقش پدر شهاب حسینی و شهاب حسینی نقش داماد را ایفا می کند، مهدی هاشمی نقش پدر عروس یعنی فرگل فربخش را بازی می کند، آتوسا انواریان هم ایفاگر نقش مادر عروس است.
آقا کریمی ادامه داد: «کاناپه» مسایل روز جامعه را به تصویر می کشد به همین دلیل فکر می کنم می تواند ارتباط خوبی با مخاطبان برقرار کند. فیلمبرداری این فیلم در ۴۰ جلسه در تهران انجام می شود و آن را به سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر می رسانیم.
وی عنوان کرد: بخشی از سرمایه با مساعدت شهاب حسینی تامین شد و بخشی را محمد امامی سرمایه گذار «شهرزاد» تامین کرد البته عیاری پیش از این طرح یک فیلم دیگر را به بنیاد سینمایی فارابی ارایه داده بود که ما برای آن فیلم از فارابی وام گرفتیم اما آن وام را برای «کاناپه» استفاده می کنیم.
آقا کریمی در پایان خاطرنشان کرد: لیست افرادی که تاکنون حضورشان در «کاناپه» قطعی شده است عبارتند از نویسنده و کارگردان: کیانوش عیاری، مجری طرح: شاهرخ دستور تبار، دستیار اول برنامه ریز: شبنم عرفی نژاد، دستیار دوم کارگردان: مازیار حاجتی، عکاس: مزدک عیاری، طراح گریم: مهدیه اعرابی، اجرای گریم: نازنین عرفی نژاد و وحدت سرچونی، مدیر فیلمبرداری: داریوش عیاری، دستیار اول مدیر فیلمبرداری: محمد پرچ، صدابردار: علیرضا غفاری نژاد، طراح صحنه: امیرحسین قدسی، مدیر تدارکات رضا صادق، دستیاران تدارکات: مهدی سبحانی و مهدی بختیاری.
فیلم «فروشنده» که بنا بود به مناسبت روز سینما برای اهالی فرهنگ و رسانه در زنجان اکران شود، بنا به گفته مسئول سینما بهمن، با مخالفت حوزه هنری اکران نشد.
به گزارش ایرنا،به مناسبت روز سینما، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، اکران ویژه فیلم فروشنده را برای اصحاب فرهنگ و رسانه این استان پیش بینی کرده بود که در لحظه اکران، مسئول سینما بهمن به بالای تریبون رفت و اعلام کرد: به علت مخالفت حوزه هنری با اکران این فیلم، فایل فروشنده به سینما نرسید و این فیلم اکران نمی شود.
فیلم فروشنده نخستین فیلم ایرانی دارنده ۲ نشان نخل طلای جشنواره بین المللی فیلم کن محسوب می شود.
اکران نشدن فیلم فروشنده، اعتراض اصحاب فرهنگ و رسانه حاضر در جمع را به دنبال داشت و منجر به خارج شدن اغلب آنان از سالن سینما شد.
همین موضوع موجب شد تا مسئول سینمای جوان زنجان، پشت تریبون حاضر شود و نسبت به اقدام حوزه هنری در جلوگیری از اکران این فیلم، اعتراض کند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر چرایی جلوگیری از اکران این فیلم، پاسخ دهی را به مدیر سینما بهمن حواله داد.
خبرنگاران در ادامه علت اختلاف بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری را جویا شدند که ناصر مقدم منکر وجود هر نوع اختلافی شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: خود حوزه هنری زنجان مانع از اکران این فیلم شد، با آنکه هزینه پخش ویژه آن پرداخت و هماهنگی های لازم برای اکران آن انجام شده بود.
مقدم در پاسخ به این سوال که آیا بناست فروشنده در زنجان اکران شود یا نه، اضافه کرد: تمام فیلم ها باید در زنجان اکران شود.
وی ادامه داد: در جریان نیستم و امروز متوجه شده ام که اختلافی پیش آمده و ما هم قدم پیش گذاشتیم تا مشکل حل شود، اما هم اکنون مشکلی که اینجا مطرح کرده اند این است که کد فیلم خوانا نیست و شاید مشکل فنی پیش آمده باشد.
مقدم در ادامه اعلام کرد: قول می دهم هفته آینده بگویم که حوزه هنری اجازه اکران فیلم فروشنده را می دهد یا نه!
معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در ادامه به خبرنگاران گفت: ابتدا نرخ خاصی را برای اکران ویژه فیلم فروشنده خواستند که قبول کردیم، اما پس از آن خواستار پرداخت ۳۰ میلیون ریال شدند که مورد اعتراض ما قرار گرفت.
جعفر محمدی افزود: با پیگیری ها بنا شد که این سانس را در قبال دریافت ۱۵ میلیون ریال به اصحاب فرهنگ و رسانه اختصاص دهند.
وی یادآورشد: با این وجود مسئول سینما بهمن مبلغ را پایین دانست و بار دیگر پیگیری های لازم انجام شد و در نهایت با مبلغ ۲۰ میلیون ریالی توافق نهایی به دست آمد.
محمدی اظهار کرد: خودم به مسئول سینما بهمن اعلام کردم که شاید فروشنده اکران نشود، اما مسئول سینما بهمن با قاطعیت پاسخ داد که کد فیلم را ارسال کرده اند.
معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: تا کنون کد این فیلم به سینما بهمن نرسیده است و با وجود تماس های پیاپی، هیچ کس پاسخگو نیست.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در نهایت با بیان اینکه تا ظهر یکشنبه اعلام کرده بودند که کد فیلم را ارسال کرده اند، گفت: تا چهارشنبه همین هفته، موضوع را پیگیری و نتیجه را به رسانه ها اطلاع رسانی می کنم.
فیلم فروشنده برای اصحاب فرهنگ و رسانه زنجان اکران نشد و در نهایت تعداد اندکی از حاضرانی که در سینما بهمن حضور داشتند، شاهد اکران فیلم بارکد بودند.
فیلم سینمایی «هیس! دخترها فریاد نمیزنند» به کارگردانی پوران درخشنده دو جایزه اصلی بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد برای شهاب حسینی را از جشنواره بینالمللی ACTION ON FILM آمریکا را گرفت.
به گزارش مشاور رسانهای پروژه، فیلم سینمایی «هیس! دخترها فریاد نمیزنند» به کارگردانی پوران درخشنده در جدیدترین حضور بینالمللی خود، در دوازدهمین دوره جشنواره بینالمللی ACTION ON FILM در کشور آمریکا روی پرده رفت و از طرف اعضای هیات داوران این جشنواره، جایزه بهترین فیلم داستانی بلند به «پوران درخشنده» برای ساخت این فیلم و همچنین جایزه بهترین بازیگر مرد برای شهاب حسینی برای بازی در این فیلم از ایران اهدا شد.
پوران درخشنده کارگردان فیلم سینمایی «هیس! دخترها فریاد نمیزنند» به دلیل ساخت پروژه «زیر سقف دودی» نتوانست در این جشنواره حضور داشته باشد و به جای این کارگردان سینمای ایران، نیما صفایی یکی از بازیگران این فیلم، جایزه بهترین فیلم داستانی بلند از دوازدهمین جشنواره بینالمللی ACTION ON FILM را دریافت کرد.
اعضای هیات داوران بخش رقابتی «سینمای ایران» جشنواره بینالمللی فیلم ACTION ON FILM که از روزهای ۱۲ تا ۲۰ شهریور ماه جاری (۲ تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۶) در ایالت کالیفرنیا در کشور آمریکا برگزار شد؛ عبارت بودند از: مریم پیربند، نب زی، مهدی یارمحمدی، مهرداد سرلک، جان لیتل و جنیفر یانگ؛ جوایز خود را به برگزیدگان بخش مختلف از جمله؛ بهترین مستند کوتاه، بهترین فیلم داستانی کوتاه، بهترین فیلم تجربی کوتاه، بهترین انیمیشن کوتاه، بهترین مستند بلند، بهترین فیلم داستانی بلند، بهترین کارگردانی فیلم اول و بهترین بازیگر اهدا کردند.
«هیس! دخترها فریاد نمیزنند» که تاکنون در جشنوارههای مختلفی در سطح جهان، در چندین دانشگاه بینالمللی و مراکز فرهنگی خارجی به نمایش درآمده؛ پیش از این نیز جوایز معتبری را از آن خود کرده است، از جمله؛ جایزه ویژه الماس بهترین فیلم بلند داستانی را از جوایز بینالمللی فیلم مستقل آمریکا، جایزه بهترین فیلم، جایزه بهترین کارگردانی، جایزه بهترین فیلمنامه و جایزه بهترین بازیگر زن برای طناز طباطبایی از هفتمین دوره جشنواره فیلمهای ایرانی سانفرانسیسکو در آمریکا، جایزه فیلم منتخب تماشاگران در سیویکمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر در سال ۱۳۹۱، جایزه بهترین فیلمنامه برای پوران درخشنده و جایزه بهترین بازیگری زن برای طناز طباطبایی و لوح تقدیر بهترین فیلم بخش مسابقه داستانی در جشنواره فیلمهای مستقل زنان در آمریکا، جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره بینالمللی فیلم رنگین کمان در انگلستان، جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در جشنواره بینالمللی فیلم «ارواین» در آمریکا، تقدیرنامه از ششمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم «بنگلور» هندوستان، جایزه بهترین فیلم از چهارمین دوره جشنواره فیلمهای ایرانی لندن در انگلستان، جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای بابک حمیدیان در جشن انجمن منتقدان سینمای ایران در سال ۱۳۹۲ و تندیس حافظ و لوح تقدیر بهترین فیلمنامه برای پوران درخشنده و تندیس حافظ و لوح تقدیر بهترین بازیگری مرد برای بابک حمیدیان در چهاردهمین دوره جشن حافظ.
کافهسینما-دنیا میرکتولی: در فروشنده، فیلم تازۀ اصغر فرهادی، با همان مضامینی سر و کار داریم که دستمایۀ کم و بیش تمام آثار او هستند. روبروشدن با یک فاجعۀ غمانگیز و واکنشها و تصمیمهای شخصیتها و در ادامه تغییر و تحولاتی که در درون هر یک از آدمها رخ میدهد. مثلثِ مشکل - پرسش - تماشاگر در رویۀ ظاهری و لایۀ درونی این فیلم هم نمود دارد. اما فروشنده با سایر آثار فرهادی تفاوتهایی دارد.
شخصیتهای فیلم درگیر بازی در یک نمایش هستند و زندگی واقعی و زندگی روی صحنه و پشت صحنه، روی هم تأثیری متقابل میگذارند و داستان و شخصیتهای فیلم ارجاعاتی نمادین به قصه و آدمهای نمایش دارند و برعکس. دومین تفاوت اینکه تنش و درگیری در فروشنده، بیشتر درونیست تا بیرونی و در عمق و روح و جان شخصیتها شکل میگیرد.
فیلم نیروی اصلیاش را از نمایشنامۀ مرگ فروشنده میگیرد و نشانههای زیادی از اثر آرتور میلر، در داستان و روابط میان شخصیتها به روشنی حضور دارد. سن عماد و رعنا، دو شخصیت اصلی فیلم، با سن پرسوناژهای نمایشنامه که ایفای نقششان را برعهده گرفتهاند یکی نیست. اما هر دو شخصیت، در زندگی روی صحنه و زندگی واقعی، تجربۀ بسیار سخت و درگیرکنندهای را در سفر داستان از سر میگذرانند. فرهادی اینجا هم تأثیرات یک فاجعه را روی روابط درون خانواده ترسیم میکند. تصویری که معمولا در آثار میشائیل هانکه فیلمساز اتریشی شاهد آنیم. خانواده اغلب اولین میدان رزمیست که بشر در آن قرار میگیرد و با رخ دادن فاجعه، هم عماد و هم رعنا علنا این فرصت را مییابند تا نقش خودشان را در رویارویی با شرایط ناگوار بازی کنند و خودشان و آستانۀ تحملشان را بازیابند و ارزیابی کنند. انگار که اگر روی صحنۀ تئاتر دشوارترین نقش دنیا هم بهت محول شود که پوستات را قلفتی بکَند، آن تجربۀ روحیِ روی صحنه به گرد درد روانیای که در زندگی حقیقی با آن دست به گریبان میشوی نمیرسد. زندگی واقعی تلختر از فیلمها و نمایشنامههاست و هر قدر هم که خشونت، لخت و عریان تصویر شود، نمیتواند از آنچه در زندگی روزمرهمان رخ میدهد، تلختر و آزاردهندهتر باشد. عماد تا پیش از حادثه، شخصیتیست با آمیزهای از آرامش و خونسردی. سر کلاس درس با شوخیها و شلوغبازیها و سؤالهای غالبا بیربط شاگرداناش با خوشخلقی برخورد میکند و در سکانس کلیدی تاکسی و در پیِ تهمت بیجای زن، باز هم آرامش و کنترلاش را نمیبازد. اما قدرت ناب قضاوت بر عهدۀ سرنوشت میافتد. فاجعه رخ میدهد و جبر محیط که دور و بر عماد قد علم میکند، چارهای جز ستیز و طغیان برایش نمیگذارد. مثل سایر آثار فرهادی، از طریق فاجعه، هم زندگی و هم نمایش تبدیل به عرصۀ درگیری و کشمکشِ روحی شخصیتها میشود. صدایی کوچک در آپارتمان و یا نگاه یک مخاطب در جایگاه تماشاگران، حامل باری از درد و رنج شخصی میشود و پیوندی پرعذاب، زندگی و تئاتر را با هم مرتبط میسازد. صحنۀ زندگی و صحنۀ نمایش فضایی دوقطبی پیدا میکنند و آدمهای درون نمایشنامه هم مسائلی مشابه با آدمهای بیرون دارند. پیوند عناصر دو نمایشنامۀ گاو و مرگ فروشنده با داستان زندگی عماد و رعنا، از طریقی استمرار مییابد که میتواند به تماشاگر کد دهد و او را به سمتی هدایت کند که از مسیر کشف و درک آنها، از فیلم لذت بیشتری ببرد. در پایان فیلم، نمایش و زندگی واقعی کاملا بر هم منطبق میشوند و کل فیلم از نو در ذهن مخاطب جای میگیرد. حالا بیننده در ذهن عقب میرود و معنای نماهای قبلی را بهتر درک میکند. رعنا و عماد، روبروی آینۀ اتاق گریم، گیج و مبهوت و مثل جسمی مانده میان گذشته و آینده، به چهرهای خیره شدهاند که تا یک ماه قبل سایهای از یک تجربۀ تلخ روی آن نیفتاده بود. این دو با رنج ویرانگری که پشت سر گذاشته و بار جانکاهی که به تنهایی به دوش کشیدهاند، سلوک روحی سختی را طی کرده و به درک بهتری از دنیای تلخ نمایشنامۀ آرتور میلر رسیدهاند. درد فیزیکی از یاد میرود، اما درد روانی که در زندگی کشیدهایم، همیشه در ناخودآگاهمان میماند. شهاب حسینی و ترانه علیدوستی حضور خیرهکنندهای دارند و دوربینِ حسین جعفریان هم، مطیع و همراهِ امین و درستی برای شخصیتهاست و ریزترین تغییرات و حالات چهرۀ آنها را روی پرده بازمینمایاند.
اصغر فرهادی در این فیلم موقعیتی فراهم کرده که مخاطب را آزار نمیدهد، بلکه متحیر میسازد و او را با تصویری شفاف از دنیای معاصر رودررو میکند. در چنین شرایط فاجعهباری باید راه عماد را در پیش گرفت یا رعنا؟ اگر آثار پیشین فرهادی حول مقولۀ قضاوت میگشتند، این فیلم به سراغ تقابل بین انتقام و گذشت میرود. تضاد میان خشونت و آرامش، عقل و جنون، و کلام و سکوت. فیلمساز توانسته در بستر محسوس و طبیعیِ زندگی سادۀ یک زوج فرهنگیِ طبقۀ متوسط که ذاتا هیچ مشکل غیرعادیِ شخصیتی ندارند، مخاطب خود را در برابر سؤالهای بنیادیناش قرار دهد و گوشههایی از درونیات بشر و زندگی اجتماعی را به او نشان دهد.
انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران اسامی نامزدهای دریافت تندیس دهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران را اعلام كرد.
در این فهرست که ۲۶ فیلم حضور دارند، "ابد و یک روز" با ۱۴ نامزدی در صدر قرار دارد. "اژدها وارد میشود"با ۱۰، "لانتوری" و "بادیگارد" با ۹ بار نامزدى در رتبه بعدى قرار دارند.
در سالهاى اخير سابقه نداشته فيلمى هم در جشنواره فجر، هم جشن خانه سينما و هم جشن منتقدان و حافظ ركورددار باشد.اتفاقى كه براى "ابد و يك روز" افتاده است.
بهترین فیلم
ابد و یک روز
اژدها وارد می شود
ایستاده درغبار
بادیگارد
برادرم خسرو
دختر
لانتوری
نفس
نیمرخ ها
وارونگی
بهترین نقش اول مرد
پیمان معادی - ابد و یک روز
هادی حجازی فر - ایستاده در غبار
پرویز پرستویی - بادیگارد
شهاب حسینی - برادرم خسرو
نوید محمدزاده - خشم و هیاهو
فرهاد اصلانی - دختر
مهدی هاشمی - سیانور
نوید محمدزاده - لانتوری
هفتمین ساخته اصغر فرهادی در بخش «دیبیت» (Debate) جشنواره فیلم لندن به نمایش درمیآید.
«فروشنده» که در سه ماه اخیر برنده جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره فیلم کن، برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره مونیخ و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره آمستردام شده است، در شصتمین جشنواره فیلم لندن نیز در دو روز نمایش داده میشود.
«فروشنده» در روزهای پانزهم و شانزدهم اکتبر همزمان با بیست و چهارم و بیست و پنجم مهر ماه در لندن اکران خواهد شد.
جشنواره فیلم لندن، بزرگترین رویداد سینمایی بریتانیا به حساب میآید و هر ساله میزبان فیلمهای سینمایی بلند و کوتاه از کشورهای مختلف است.
«دیبیت» در جشنواره فیلم لندن، میزبان فیلمهاییست که پیش از این در جشنوارههای معتبر گذشته جایزه گرفتهاند و به همین دلیل باتوجه به قانون این جشنواره، امکان حضور در بخش رقابتی جشنواره فیلم لندن را ندارند.
شصتمین جشنواره فیلم لندن، از تاریخ پنجم تا شانزدهم اکتبر (چهاردهم تا بیست و پنجم مهر ماه) در لندن برگزار میشود.
کافهسینما – سید آریا قریشی: ... هر چند به نظر میرسد صراحت اخلاقی بیشتر و فرار از محافظهکاری در مورد فیلمی با این قطببندیهای آشکار میتوانست به اثر برانگیزانندهتری ختم شود، اما برتری "فروشنده" بر فیلمی چون "گذشته" در این است که این بار تقابل شخصیتها به جای خنثی کردن تأثیر حضور یکدیگر، باعث تشدید تضاد اخلاقی میان آنها شده و این باعث میشود که فرار قابل انتظار فرهادی از رسیدن به نتیجهای قطعی، باعث تبدیل شدن فیلم به اثری کمخاصیت و کمتأثیر نشود...
از نظر تماتیک، فروشنده ادامه مسیر فیلمهای اخیر اصغر فرهادی به نظر میرسد. باز هم با داستان زوجی سر و کار داریم که پس از مواجهه با یک بحران بزرگ، بر سر دوراهی بزرگی قرار میگیرند: پایبندی به واقعیت وجودی خود یا سازش با تحولات منفی و احتمالاً برگشتناپذیر ناشی از بحران به وجود آمده. یک بار دیگر با شخصیتهایی سر و کار داریم که نمیتوانند از پس تناقضات درونیشان بر آیند. تناقضاتی که به خصوص در شخصیت عماد (با بازی درخشان شهاب حسینی) به چشم میخورند. با این وجود، فروشنده تفاوتهایی با فیلمهای قبلی فرهادی دارد که بخشی از این تفاوتها به خاطر منابع ارجاع فیلم به وجود آمدهاند.
در بسیاری از مطالبی که تاکنون در ایران در معرفی یا بررسی نمایشنامه مرگ فروشنده (آرتور میلر) منتشر شده، محوریت بحث با بررسی وجوه ضد سرمایهداری یا آن طور که خیلیها اشاره کردهاند، ضد «رؤیای آمریکایی» اثر بوده است. قابل انکار نیست که مرگ فروشنده واجد خصوصیاتی است که این نمایشنامه را به اثری در انتقاد از نظام سرمایهداری تبدیل کردهاند. با این وجود به نظر میرسد آش آن قدر هم که چپگرایان سر و صدا کردهاند شور نیست و نگرش چپ با فرو کاستن مرگ فروشنده به اثری صرفاً ایدئولوژیک، در حق نمایشنامه مشهور میلر ظلم کرده است. هیچ اثری صرفاً به خاطر موضعگیریهای ایدئولوژیک چنین قوت نمیگیرد. آن چه تا حد زیادی مغفول مانده، این نکته است که مرگ فروشنده واجد وجهی دیگر نیز هست که اتفاقاً نقشی بسیار کلیدیتر در کیفیت فعلی نمایشنامه بر عهده دارد. کمتر به این نکته اشاره شده که مرگ فروشنده، نمایشنامهای انسانگرایانه هم هست؛ به این معنی که در میان غرغرهای ایدئولوژیک، نقش فرد را در سرنوشتش فراموش نکرده و از قضا بر آن تأکید هم میکند. میلر توانسته شخصیت پیچیدهای (ویلی رومان) خلق کند که بحران فعلیاش تا حد بسیار زیادی ریشه در تصمیمات گذشته دارد و بخشی از فکر او درگیر این سؤال است که آیا خودش در ایجاد این مشکلات مقصر بوده یا دیگران (این دغدغه به شکلی رقیقتر در برخی دیگر از شخصیتهای نمایش به خصوص پسر بزرگ ویلی هم دیده میشود). این پرسش ظاهراً پاسخ ناپذیر، بحران روحی ویلی را تشدید کرده و او را به سمت فروپاشی روحی و عصبی پیش میبرد. حالا اصغر فرهادی هفتمین فیلم بلند داستانیاش در مقام کارگردان را با ارجاعات آشکاری به نمایشنامه مشهور آرتور میلر ساخته و خوشبختانه با هوشمندی بالا و با کنار زدن پوسته خشک ایدئولوژیک نمایش، به همان جنبهای توجه کرده که مرگ فروشنده را به اثری مطرح در تاریخ نمایشنویسی تبدیل کرده است. توجه فرهادی به شخصیتهایی که ریشه بحرانهایشان در اقدامات به ظاهر کوچک و بیاهمیت خودشان در گذشته نهفته است، یکی از برگهای برنده او در فیلمهای اخیرش به شمار میرود و حالا، در فروشنده، این تم به شکلی قویتر از تمام آثار قبلی فرهادی قابل ردیابی است. اینجا هم مثل مرگ فروشنده با افرادی روبهرو هستیم که نمیتوانند مرز درستی میان نقش خود و دیگران در اتفاقات رخ داده قائل شوند و همین، بحران اولیه به وجود آمده را گسترش میدهد.
اما به نظر میرسد آرتور میلر تنها منبع ارجاع فرهادی در این درام اجتماعی «هیچکاک – بیضایی – پولانسکی» وار نبوده است. فرهادی پیش از این هم نشان داده که چه استعدادی در زمینه روایتهای داستانهای معمایی عمیقاً پر تعلیق و پر کشش دارد و در فروشنده هم پس از مقدمهای کم و بیش طولانی، یک آتشبازی تقریباً نیم ساعته برای تماشاگر به راه میاندازد. در این مسیر، اجرای خوب فرهادی هم به کمک فیلمنامه حساب شدهاش آمده است. این نکته – مطابق انتظار – به خصوص در شیوه کار فرهادی در فضاهای بسته خودش را نشان میدهد. مانند فیلمهای قبلی فرهادی، مهمترین سکانسهای فروشنده هم در محیط آپارتمان رخ میدهند؛ با این تفاوت که اگر در جدایی نادر از سیمین و گذشته به نظر میرسید تأکید فرهادی بر چارچوبهایی که شخصیتها را در خانه محصور میکنند به انتقال حس درماندگی و گرفتاری آدمها در چنبرهای منجر میشود که خودشان در شکلگیریاش نقش داشتهاند، در فروشنده همه چیز حالتی کلاستروفوبیک دارد. دو نفر از شخصیتهای فیلم علناً اعلام میکنند که از حضور در محیطهای بسته میترسند و تقریباً هر سکانسی در یک محیط بسیار کوچک – حمام، اتاق خواب، آشپزخانه و... – مقدمهای بر یک بحران یا نقطه عطف هولناک است. شخصیتها در محیطهای تنگ و بسته است که خوی واقعی خود را نشان میدهند؛ شیوهای از تعلیقآفرینی که رومن پولانسکی استاد به تصویر کشیدنش است. از سوی دیگر هر چند داستان فیلم – لااقل تا میانههایش– شباهت غیر قابل انکاری به یکی از فیلمنامههای بهرام بیضایی، حقایق درباره لیلا دختر ادریس، دارد، اما شیوه پیچیده حرکت کاراکترهای فیلم به سمت ادغام در شخصیتهای نمایشی که دارند اجرا میکنند، بیشتر یادآور رویکرد بیضایی در یکی دیگر از شاهکارهایش – مرگ یزدگرد – است. طبیعتاً استفاده از پسزمینه تئاتر (با آن طراحی صحنه درجه یکش) برای تأکید بر بخشی از درونمایه فیلم، نکتهای است که ذهن تماشاگر را بیشتر به سمت آثار استیلیزهای همچون فیلمها و نمایشهای بهرام بیضایی متمایل میکند. فرهادی موفق میشود تمام این المانهای سبکگرایانه را در قالب یک درام واقعگرا را روایت کند و این، شاید مهمترین شاهد بر اجرای پخته فرهادی در تازهترین فیلمش باشد.
اما تفاوتها فقط به ارجاعات فیلم باز نمیگردد.
این بار فرهادی کهنالگوی «انتقام شخصی» را به یکی از محورهای فیلم بدل کرده است. کمی کمتر از نیم قرن پیش، زمانی که قیصر بدون مراجعه به پلیس، پاشنههای کفشش را ور میکشید تا به سراغ کسانی برود که از خواهر او هتک حرمت کرده و برادرش را به قتل رسانده بودند، بزرگترین مانع اخلاقی بر سر راه او از سوی خان دایی گذاشته میشد که اعتقاد داشت چاقو کشیدن در مقابل دشمن غیر اخلاقی است. اما در فیلمی مثل فروشنده به نظر میرسد که تعیین ارزشها به معضل بسیار پیچیدهتری تبدیل شده است. اینجا از صراحت اخلاقی فیلمی مثل قیصرخبری نیست. فرهادی اثرش را به کاوشی اخلاقی در مورد انتقام و مفهوم عدالت تبدیل میکند. بدون این که نیاز به انتخاب قطعی یکی از این دو مسیر باشد، میتوان گفت تلاش همیشگی فرهادی برای فاصله گرفتن از شخصیتها و عدم قضاوت قطعی در مورد دیدگاه آنها در این فیلم هم به چشم میخورد؛ با این تفاوت که این بار این نگرش قدیمی در بستری جدید روایت میشود و همین است که تماشای فروشنده را به تجربهای متفاوت با آثار قبلی فرهادی تبدیل میکند. هر چند به نظر میرسد صراحت اخلاقی بیشتر و فرار از محافظهکاری در مورد فیلمی با این قطببندیهای آشکار میتوانست به اثر برانگیزانندهتری ختم شود، اما برتری فروشنده بر فیلمی چون گذشته در این است که این بار تقابل شخصیتها به جای خنثی کردن تأثیر حضور یکدیگر، باعث تشدید تضاد اخلاقی میان آنها شده و این – لااقل – باعث میشود که فرار قابل انتظار فرهادی از رسیدن به نتیجهای قطعی، باعث تبدیل شدن فیلم به اثری کمخاصیت و کمتأثیر نشود. در چنین شرایطی به نظر میرسد بیخودی شلوغش کردهاند. ماجرا ربطی به «غیرتمند» یا «ضد غیرت» بودن فیلم ندارد. فروشنده فیلمی در مورد بزنگاهی است که عدالت فردی در تضاد با عدالت اجتماعی قرار میگیرد و از دید فیلمساز، حالا دیگر هیچ کدام از این دو به سادگی بر دیگری برتری نمییابند؛ بر خلاف سازنده قیصر که با صراحت طرف عدالت فردی را میگرفت.
با این وجود، فروشنده از همان مشکلی رنج میبرد که در جدایی نادر از سیمین به شکلی رقیق و درگذشته به شکلی به مراتب غلیظتر وجود داشت. در بخشهایی از فیلم میتوان حضور خالق قهاری را احساس کرد که سر نخ شخصیتها را در اختیار دارد و آنها را به هر سمتی که میخواهد میکشاند. به طوری که گاهی به نظر میرسد این رخدادها و پیچهای داستانی جزیی نیستند که از دل طرح کلی به وجود میآیند؛ بلکه برعکس، این طرح کلی است که تابع جزییات داستانی است. مهندسیشدگی بیش از حد، عنصری است که در دقایقی تأثیر فیلم را کمرنگ میکند. ضمن این که فیلم علیرغم نیم ساعت پر تب و تاب و تأثیرگذار انتهایی، از نظر تکاندهندگی احساسی به پای بهترین فیلمهای فرهادی نمیرسد؛ گر چه فرمول فرهادی کماکان جواب داده و فروشندهمیتواند تماشاگر را مشتاق فهمیدن پیچهای داستانی و سرنوشت شخصیتها نگاه دارد.
فیلم سینمایی «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی در یک روز نمایش با توجه به سانسهای فوقالعاده موفق به فروش بیش از 250 میلیون تومانی فقط در یک روز شد.
به گزارش خبرآنلاین، نمایش عمومی تازهترین ساخته فرهادی از ساعت 6.45 صبح روز چهارشنبه دهم شهریور ماه آغاز شده است و نوبتهای نمایش آن تا بعد از ساعت 12 شب ادامه خواهد داشت. براساس اعلام کانال «روزنامه سینما» مجموع بلیتهای فروش رفته «فروشنده» فقط در روز دهم شهریورماه بیش از 250 میلیون تومان است و این یک رکورد بیسابقه در سینمای ایران محسوب میشود.
در این روز همچنین فرهادی در نمایشهای مردمی فیلم حاضر شد. او صبح به سینمای کوروش رفت و شب در سینما آزادی در جمع مخاطبان حضور پیدا کرد.
«ایسنا» درباره آنچه که فرهادی در سینما آزادی در جمع تماشاگران فیلمش گفت، چنین نوشت: «قدر این محبتی که به فیلمهایم دارید را میدانم و برایم بزرگترین سرمایه و خوشبختی در زندگی است. خیلی خوشحالم که در این نمایش توانستم بخشهایی از فیلم را در کنار شما ببینم. امروز در سینماهای مختلف حاضر شدم و بخشهایی از فیلم را با مردم دیدم. هر وقت که وارد سالن میشدم احساس میکردم که کسی در سالن نیست. همه متمرکز فیلم بودند و سکوت بر سالن حاکم بود. این اتفاق خیلی برایم با ارزش است و میدانم بخشی از آن به خاطر محبتهایی است که به فیلمهای من دارید. احتمالا بعد از دیدن فروشنده دوست ندارید زیاد صحبت بشنوید و دوست دارید تنها باشید و فکر کنید اما فقط این نکته را تاکید میکنم که قدر محبتهای شما را به فیلمهای میدانم و برایم بزرگترین سرمایه و خوشبختی در زندگی است.»
فرهادی چهارشنبه شب دهم شهریور ماه تهران را به مقصد اسپانیا برای فراهمسازی شرایط جهت ساخت فیلم جدیدش ترک خواهد کرد.
دوستان خوبم، همانطور که می دونین فیلم "فروشنده" از دیروز چهارشنبه اکرانش آغاز شده. من هم امروز فیلم رو دیدم و به زودی زود نقد هوادارانه ی خودمو برای فیلم می گذارم. اما طبق روال همیشه، این پست محلی است برای شما دوستان تا نقد و نظرهاتونو در مورد فیلم بگید.
دوستانی که هنوز فیلم رو ندیدن، مطالب و کامنت ها رو برای لو نرفتن داستان نخونند.
+ این پست تا آخر اکران فیلم، ثابت است.
فیلم "فروشنده" از چهارشنبه 10 شهریور به روی پرده می رود. پیش فروش بلیت های فیلم از هم اکنون آغاز شده. برای پیش خرید بلیت به اینجا مراجعه کنید.
چند عکس تازه از فیلم "فروشنده" که به گالری اضافه شدند. برای دیدنشان روی عکس ها کلیک کنید.
به گزارش هنرآنلاین، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس درباره اظهار نظرها پیرامون فیلم "فروشنده" گفت: به واسطه نگرانیهایی که درباره فیلم فروشنده از سوی تعداد زیادی از افراد شنیده بودم، مسئله را با یکی از اعضای شورای پروانه نمایش مطرح کردم و در این مورد از او توضیح خواستم.
حجت الاسلام نصراله پژمانفر گفت: این عضو شورای پروانه نمایش با تأیید اشکالات فیلم به بنده اعلام کرد، ما به ارشاد برای این فیلم اصلاحاتی دادهایم و اعلام کردهایم اگر اصلاحات انجام نشود، فیلم قابل نمایش نیست.
پژمانفر در پاسخ به این سؤال که "فروشنده" دارای پروانه نمایش است گفت: من هم این خبر را شنیدهام، اما طبعاً اگر اصلاحات مورد نظر شورا اعمال نشود صدور پروانه نمایش بی معناست.
از سوی دیگر علی سرتیپی، پخش کننده فیلم اصغر فرهادی در ایران، از آماده شدن سینماها برای اکران عمومی فیلم «فروشنده» خبر داد.
به گزارش سینماسینما علی سرتیپی در خصوص آخرین وضعیت اکران این فیلم گفت: سینماهای تهران و شهرستان ها برای اکران این فیلم آماده شدند و طبق برنامه ریزی های انجام شده این فیلم از تاریخ دهم شهریور ماه به صورت گسترده اکران خواهد شد. مواد تبلیغی فیلم اعم از آنوس و پوستر و... آماده شد و به سالن های های سینما ارائه شده است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا فیلم اصغر فرهادی در اکران عمومی، سینماهای حوزه هنری را در اختیار دارد؟ عنوان کرد: تا کنون که مشکلی برای اکران وجود ندارد و فیلم از دهم شهریور سینماهای حوزه هنری را هم در اختیار دارد.
همچنین سینما خبر داده که قیمت بلیتهای فیلم فروشنده، در پیش فروش اینترنتی، دو هزار تومان بالاتر از قیمت بلیتهای دیگر فیلمها تعیین شده است.
از روزی که نام "شهاب حسینی" رو در اینترنت جستجو کردم تا ازش بیشتر بدونم، الان بیش از 7 سال می گذره! هفت سال پیش همین موقع ها بود که فیلم سوپراستار رو تو سینما دیدم و از همانجا بود که فهمیدم می تونم به این بازیگر عشق بورزم. می تونم هواداریشو بکنم و مطمئن باشم که ارزششو رو داره.
وبلاگ اون اول ها فقط یک صفحه ی مشکی با یک عکس معمولی اون بالا بود با ده پانزده نفری که سر می زدن! اما الان داریم به 600 هزار تا بازدید می رسیم و داره به تعداد مون هر روز اضافه می شه! دوست دارم هم از تمام طرفدارانی که از همون اول وبلاگ رو همراهی کردن و هم از اونایی که این اواخر مهمون ما شدن، تشکر کنم. مرسی که تمام این 7 سال پشت وبلاگ بودین و با شادی و غم شهاب شریک بودین. ممنونم که با وجود تلگرام و اینستا و فیسبوک باز هم به اینجا سر می زنین. ممنونم که باز هم چراغ این وبلاگ رو روشن نگه می دارین! دوست دارم بدونین که من قدر تک تک شما رو می دونم و برای بودن تان خوشحالم. امیدوارم روزی بشه که تولد 20 سالگی وبلاگ رو جشن بگیریم!! به امید اون روز!!!
علی سرتیپی مدیر شرکت پخش فیلمیران یک هفته پیش از شروع نمایش «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی از اکران این فیلم در 35 سالن سینما خبر داد.
به گزارش سینماپرس، تازهترین ساخته فرهادی یک هفته دیگر چهارشنبه دهم شهریورماه روی پرده سینما خواهد رفت. سرتیپی درباره اکران این فیلم در شهرستانها و تهران گفت: «نمایش عمومی «فروشنده» با ۲۰ سالن سینما در تهران و ۱۵ سالن در شهرستانها شروع میشود و بعد از یک هفته، به تعداد سالنهای این فیلم افزوده خواهد شد.»
سرتیپی همچنین تاکید کرد شرایط نمایش فیلم در سینماهای حوزه هنری فراهم شده است و «فروشنده» سینمای آزادی را هم برای اکران در اختیار خواهد داشت.
پخشکننده فیلم سینمایی «فروشنده» ترجیح داده فیلم را در گروه آزاد اکران کند.
«فروشنده» در جریان برگزاری جشنواره فیلم کن موفق به کسب دو جایزه بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلمنامه از این رویداد سینمایی شد.
این فیلم با بازی شهاب حسینی و ترانه علیدوستی در نقشهای اصلی ماجرای زن و شوهری است که نقل مکان آنها به خانهای جدید شرایط تازهای پیش روی آنان قرار میدهد.