به گزارش خبرگزاری مهر، نشست خبری فیلم سینمایی "حوالی اتوبان" به کارگردانی سیاوش اسعدی با حضور این کارگردان، غلامرضا موسوی تهیهکننده، سعید نعمتالله نویسنده فیلمنامه و با اجرای علی علایی جمعه شب در برج میلاد برگزار شد.
غلامرضا موسوی در این جلسه درباره همکاری با یک کارگردان جوان گفت: هر فیلم سینمایی که ساخته میشود یک نوع ریسک را به همراه دارد. فیلم 25 کارگردان اول را تاکنون تهیه کردهام و تمام انتخابهایم درست بوده و این فیلم هم، اثری است که خوشبختانه از تهیه آن خجالت نمیکشم.
موسوی ادامه داد: به دلیل نوع رنگی که مورد نظر کارگردان بود و با تفاهمی که با غفوری مدیر فیلمبرداری داشتم با دوربین ویدئو کار کردیم تا به رنگهای مورد نظر برسیم. اما فیلم تبدیل بسیار خوبی شده و شما شاهد نسخه 35 آن بودید .
سیاوش اسعدی کارگردان این فیلم با ابراز رضایت از اینکه فیلماش برای اولینبار برای اهالی رسانه به نمایش درآمده است گفت: از اینکه میبینم منتقدان فیلم را پسندیدهاند، خوشحال هستم.البته در نیمه دوم، فیلم به کندی پیش میرود. در واقع حرکت ما لب مرز بود و نمیخواستیم ریتم تند شود.
این کارگردان درباره انتخاب بازیگران افزود: از زمانی که سعید نعمتالله فیلمنامه را مینوشت نورا هاشمی مدنظر ما بود و برای نقش پردیس هم گزینه اولمان گلاب آدینه بود که فرصت همکاری با ایشان را به دست نیاوردیم و گلچهره سجادیه که این جنس بازی را بهخوبی میشناختند نقش را ایفا کردند.
موسوی با اشاره به بازی نورا هاشمی در فیلم گفت: ایشان در خانه هنرمندان بزرگی رشد کرده و پدرش مهدی هاشمی و مادرش گلاب آدینه است، نمیشد از چنین بازیگری انتظار بازی ضعیف داشت.
سعید نعمتالله نویسنده فیلمنامه گفت: قصه ما قصه روابط آدمها بود و به دنبال تعلیق و بازشدن معمایی نبودیم و مدل قصه ایجاب میکرد که کمتر سرعت داشته باشد. قصه این فیلم برداشتی از اجتماع است و اقتباسی صورت نگرفته شده است.
نقدی بر فیلم "آناهیتا"
به گزارش سرویس فرهنگ وهنر جهان،این مهم در حالی اتفاق میافتد که امسال در کنار آثار شاخص سینمایی، فیلم "آناهیتا "جدیدترین ساخته عزیزالله حمیدنژاد کارگردان گزیده کار و صاحب نام کشور با موضوعی تکان دهنده وغیر قابل قیاس با سایر تولیدات سینمای ایران در آستانه نمایش است.بنابراین گزارش بسیاری از صاحبنظرانی که موفق به تماشای این فیلم پس از آماده سازی شده اند معتقدند جدای از بازیهای خوب بازیگران و نکات قابل توجه کارگردانی این فیلم،موضوعی است که حمید نژاد با نگاهی جسورانه به آن پرداخته است، بهت وحیرت تماشاگران را بهمراه خواهد داشت.
موضوع فیلم :
10سال پیش پروفسور ایموتو در ژاپن کشفی را انجام داد که مشخص گردید الفاظ و کلمات و دعاها بر ملکولهای آب تاثیرات شگفت انگیز وحیرت اوری میگذارند. این کشف که در همان سال حیرت جهانیان را بهمراه داشت دستمایه فیلم حمید نژاد شده است.
نکات قابل تحسین فیلم:
از نکات قابل تحسین این فیلم، روایت این کشف مهم جهانی در قالب یک درام اجتماعی ودر رابطه با مسائل جوانان است. گفتنی است بازی 3 بازیگر این فیلم (میترا حجار، شهاب حسینی و پوریا پورسرخ ) از نقاط قوت این فیلم بشمار میرود.
نظرات کارگردان این فیلم :
کارگردان این فیلم در گفتگویی درباره ویژگی های فیلمش گفته یکی از ویژگیهای این فیلم میتواند نگاه به نسل جدید که دغدغه ها و مکاشفات علمیدارند باشد و تلفیق مسائل علمیو دانش روز با یک درام میتواند برای مخاطب جذابیت داشته باشد.
فیلم تکان دهنده آناهیتا :
حمید نژاد که ساخته های پیشینش با مضمون دفاع مقدس عموما بااستقبال منتقدان مشهور سینمای ایران مواجه بوده است پس از سالها فیلم ساختن در عرصه سینمای دفاع مقدس یه سراغ فیلمیبا مضمونی اجتماعی وملتهب رفته است.
گفته میشود آناهیتا که در ظاهر از مضمونی اجتماعی با پس زمینه ای علمیبرخوردار است از تکان دهنده ترین فیلمهای سینمای اجتماعی ایران در سالهای اخیر محسوب میشود.
حضور ستاره ها:
در آناهیتا سه ستاره سینمای ایران یعنی میتراحجار، شهاب حسینی و پوریا پورسرخ حضور دارند.
آناهيتا؛ دور از تجارب موفق حميدنژاد در سينما
خبرگزاري فارس: «عزيزالله حميدنژاد» آنقدر تجارب موفق در سينماي ايران داشته كه نميتوان به صرف ساخت فيلم نه چندان قابل دفاع «آناهيتا»، از او قطع اميد كرد. «آناهيتا» به انتظارها پاسخ شايستهاي نداد. اين فيلم كه در يك سانس مناسب درسينماي رسانهها به نمايش گذاشته شده بود، واكنش منفي شمارقابل توجهي از منتقدان سينمايي را در پي داشت.
«آناهيتا» از دو نظر فيلم كنجكاويبرانگيزي بود، نخست بهخاطر غيبت طولاني مدت و چند ساله عزيزالله حميدنژاد ازسينماي ايران و دوم؛ بواسطه شايعه ممنوعالكار بودن يكي از بازيگران اصلياش كه چند سالي مقيم خارج بود.
«حميدنژاد» در «آناهيتا» فرضيهاي علمي – پژوهشي را دستمايه قرار داده كه هنوز به اثبات نرسيده است.در كار با چنين مضاميني كه جنبه تخصصي دارند بسياري از عوامل فيلم نيازمند مشاوره هستند اما در «آناهيتا»، چنين اتفاقي آنچنان كه بايد و شايد نيفتاده است. پي بردن به انگيزهها و ويژگيهاي رفتاري افراد از طريق قطرات آب آنگونه كه در فيلم مطرح شده، فاقد پايه و اساس علمي است.
ميكروسكوپي كه خورشيد (ميترا حجار) با آن كار ميكند بسيار گرانقيمت است، در حالي كه آزمايشگاهي كه او براي خودش در يك بيغوله تدارك ديده بسيار محقر و در حال فروريختن است كه اين تضاد، اصلا توجيه منطقي ندارد، ضمن آن كه معلوم نيست خورشيد كه فرد تحصيلكردهاي است به كدام علت چنان وسيله نفيسي را در آن مكان ناامن مستقر كرده است!؟.
خورشيد هنگام كار در آزمايشگاه پيپت (وسيله نمونه برداري) را كاملا غلط در دست ميگيرد. جايزهاي كه در ابتداي فيلم به خورشيد اهدا ميشود، حاكي از برخورداري وي از حمايتهاي دولتي است اما هيچ نشاني از اين حمايتها، در آزمايشگاه محقرش و روند پژوهش به چشم نميخورد! فيلمنامه فاقد انسجام است، پرش دارد و مدام لحن عوض ميكند و تغيير ژانر ميدهد چند سكانس علمي-تخيلي است، چند سكانس ملودرام، چند سكانس جنايي و... هيچ تلاشي هم براي تلفيق اين قالبهاي مختلف صورت نگرفته است.
شهاب حسيني و ميترا حجار در باوراندن نقشهاي خود به بيننده موفق بودهاند، هرچند كه بازي بد و هدايت ناشده هنرپيشگان نقشهاي فرعي اين موفقيت را تحتالشعاع قرار داده است.
فيلم بسيار پرگو و زيادهگو است و نياز به تدوين مجدد دارد. برخي از شخصيتهاي فرعي - مثلا همسايه خورشيد (محمدرضا داوودنژاد) - چندان به كار داستان نميآيند و به راحتي ميتوان حذفشان كرد! انتقادهايي كه فيلم در مورد روند ناعادلانه پذيرش دانشجو در دوره تحصيلات تكميلي و افزايش بيحد و حصر دانشجويان دختر در قياس با دانشجويان پسر طرح ميكند هر چند ارزشمند و قابل تأملاند اما رو و شعاري از آب در آمده و به سختي بر بستر قصه مينشينند. فواد -دانشجوي اخراجي- كاراكتر جذاب و كم نظيري در سينماي ايران محسوب ميشود اما متاسفانه پرداخت هويتي مناسبي ندارد و حجم زماني اختصاص داده شده به او در سناريو كافي به نظر نميرسد در صورتي كه كار بيشتر بر روي اين شخصيت، فيلم و قصه آن را ارتقا ميبخشيد.
حميدنژاد آنقدر تجارب موفق در سينماي ايران داشته كه نميتوان به صرف ساخت فيلم ضعيف و نه چندان قابل دفاع «آناهيتا»، به كلي از او قطع اميد كرد.
نويسنده: دكترشهرام خرازيها
حميدنژاد: «آناهيتا» يك فيلم جديد به سينما اضافه ميكند
خبرگزاري فارس: عزيزالله حميدنژاد با بيان اين كه موضوعات علمي به صورت چند لايه در «آناهيتا» نشان داده شده گفت: «آناهيتا» يك فيلم جديد به سينماي ايران اضافه ميكند و اين فيلم براي مخاطب عام قابل درك است. به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، نشست پرسش و پاسخ فيلم آناهيتا با حضور عزيز الله حميد نژاد كارگردان محمود محمد طائنه مدير توليد، بهزاد كزازي طرح صحنه و لباس، محمود خرسند صدا بردار ، افسانه ناصري و نرگس محمدي بازيگران و رضا استادي مدير جلسه در سالن نشست مركز همايشهاي برج ميلاد برگزار شد.
بر اساس اين گزارش، عزيرالله حميدنژاد در اين نشست درباره اين كه چرا همزمان نويسندگي، تهيه كنندگي و كارگرداني فيلم را بر عهده داشته است، گفت: در اين فيلم روي موضوع غير متعارفي دست گذاشتم كه بسياري از تهيه كنندگان روي اين موضوعات سرمايهگذاري نميكنند. فكر ميكردم تنها راه ساخت اين فيلم، اين است كه تهيهكنندگي كار را خودم بر عهده داشته باشم.
وي در ادامه در پاسخ به اين سئوال كه چرا بين توليد فيلمهاي «اشك سرما» و «آناهيتا»، پنج سال فاصله افتاده است، افزود: در اين زمان روي يك موضوع تاريخي كار ميكردم و البته اين كار همچنان ادامه دارد ولي هنوز به نتيجه مطلوبي نرسيده است.
«افسانه ناصري» بازيگر اين فيلم در خصوص چگونگي آشنايي با عزيزالله حميدنژاد گفت: وقتي كه در كار آقاي كارخاني كار كرده بودم، آقاي حميدنژاد كار من را ديده بود و گفت اين خانم براي فيلم من بازي كند.
«نرگس محمدي» بازيگر ديگر اين فيلم اظهار داشت: «آناهيتا» دومين كار سينماييام بود و من هم از طريق آقاي كارخاني با آقاي حميدنژاد آشنا شدم.
حميدنژاد در رابطه با باور پذير نبودن بخشهاي از فيلم، گفت: پيام فيلم موقع نمايش به مخاطب منتقل ميشود. من در اين فيلم ميخواستم بگويم همه اشياء عالم داراي درك هستند و به نوعي ميخواستم به اين موضوع بپردازم و مضمون اين شعر را بيان كنم كه ميگويد؛ ما سميعيم و بصيريم و هشيم/با شما نامحرمان ما خامشيم... همچنين در زمين تحقيقات كتابهاي ايموتو را مطالعه كرده بودم و تحقيقاتي در اين زمينه انجام داده بودم.
وي در خصوص باورپذيري موضوع براي مخاطب گفت: دليلي ندارد همه درباره اين مسئله اطلاع داشته باشند ولي من سعي كردهام درباره اين موضوع توضيح كافي داده باشم. در سينماي ما ذائقه تماشاچي به گونهاي شده كه مسائلي از قبيل مسائل دختر پسري را به راحتي دريافت ميكند. ولي ما در اين فيلم موضوعات دقيق علمي را به صورت چند لايه نشان داديم و لازم بود اين موضوعات از طرف چند نفر چند باز گفته شود.
وي در ادامه بيان داشت: من فيلم را در سينماهاي مردمي هم نگاه كردم، فكر نميكردم مردم تا پايان فيلم بنشيند ولي خوشبختانه نشستند و فيلم را تماشا كردند.
حميد نژاد در رابطه با منابع تحقيقاتي فيلم اظهار داشت: در اين فيلم از فيلم تحقيقاتي استفاده نكردهام بلكه از منابع تحقيقاتي استفاده كردهام. و خودم به تنهايي اين كار را انجام دادم.
كارگردان «آناهيتا» در ادامه افزود: فيلم ساز بايد كارش نو و جديد باشد ولو اين كه كار ضعيف باشد. «آناهيتا» يك فيلم جديد به سينما اضافه ميكند. براي اين كه مخاطب فيلم را بپذيرد بايد درام پردازي كنيم همچنين ماجراهاي جنايي و غيره براي جذب مخاطب و شنيدن حرفهاي فيلم بود.
وي در ادامه در خصوص حاشيه ساخت فيلم گفت: بعضيها با تنگ نظري خاصي به ماجرا نگاه ميكردند و تلاش ميكردند اين كار اتفاق نيفتد. در اواسط كار به هيچ عنوان نميتوانستيم يكي از عوامل و به خصوص بازيگر را كنار بگذاريم. خوشبختانه با حضور بعضي از مسئولان كه نظر بنده را هم دارند، مشكل اين كار حل شد.
حميدنژاد در ادامه در خصوص درك مخاطب گفت: فكر ميكنم اين فيلم براي مخاطب عام قابل درك باشد. همچنين درباره صحنه تير زدن پليس بايد بگويم كه در اجتماع مسائل زيادي اتفاق ميافتد كه بايد ببيني و باور كني. صحنه تير زدن پليس به نظر من يك صحنه طبيعي بود.
در پايان نشست «بهزاد كزازي» طرح صحنه و لباس گفت: در اين كار حجم دكورها و تنوع لباس بسيار زياد بود. و تقريبا در همه بك گراندهايي كه در فيلم ميبينيم، دست بردهايم.
موسیقی فیلم "آناهیتا" در سه روایت ساخته شد |
سازبندی و فضای موسیقی فیلم "آناهیتا" با توجه به روایت داستان در سه بخش درام، علمی و جنایی ساخته شد. |
آهنگساز فیلم آناهیتا ضمن بیان این مطلب در خصوص کم و کیف ساخت موسیقی فیلم "آناهیتا" در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت : داستان این فیلم در سه بخش درام، علمی و جنایی تعریف می شود و به تبع موسیقی این فیلم هم از این سه بخش پیروی می کند برهمین اساس موسیقی این فلیم به صورت آکوستیک وغیر آکوستیک با رعایت فضاهای وحشت و رعب موجود در فیلم ساخته شد.
ستار اورکی در ادامه افزود : در بخش های درام از موسیقی آکوستیک و در قسمت های تعلیق و معماگونه از موسیقی غیر آکوستیک بهره بردم البته یک بخش مهم فیلم هم بخش روایت علمی بود که به نوعی محور اصلی داستان محسوب می شد به همین دلیل برای ساخت موسیقی این بخش از نوعی موسیقی سمپلی الکترونیک استفاده کردم و پس از گره گشایی نهایی ،زمانی که تیتراژ پایانی فیلم دیده می شود نوعی موسیقی که تداعی کننده فضای دراماتیک ،علمی و جنایی است شنیده می شود.
وی در ادامه به نوع سازبندی موسیقی فیلم "آناهیتا" اشاره کرد و گفت : با توجه به نوع تقسیم بندی موضوعی که در روایت داستان وجود دارد نوع سازبندی برای ساخت موسیقی هم تغییر می کند به این معنا که در بخش درام فیلم که لحظاتی کوتاه از داستان را به خود اختصاص داده از سازهای موسیقی کلاسیک مانند ویلنسل و ویلون آلتواستفاده کردم وبرای قسمت علمی سازهای افکتیو خاص و سمپلیک را به کار بردم و برای ساخت موسیقی جنایی از سازهای موسیقی آکوستیک بهره بردم.
اورکی در پایان به موسیقی دیگر فلیم هایی که در بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر آماده نمایش دارد اشاره کرد و گفت : غیر از "آناهیتا"، فیلم "ناسپاس" به کارگردانی حسن هدایت در بخش مسابقه و فیلم "بیگانگان" ساخته عباس رافعی را در بخش مهمان این دوره از جشنواره آماده نمایش دارم که امیدوارم مورد پسند مخاطب قرار گیرد.
اسعدي: از اينكه منتقدان «حوالي اتوبان» را پسنديدند، خوشحالم
خبرگزاري فارس: سياوش اسعدي با ابراز رضايت از اين كه فيلم «حوالي اتوبان» براي اولينبار براي اهالي رسانه به نمايش درآمده است گفت: از اينكه ميبينم منتقدان اين فيلم را پسنديدهاند، خوشحال هستم. به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، سيدغلامرضا موسوي در اين نشست گفت: خوشبختانه فيلم «حوالي اتوبان» مانند سالهاي شروع فعاليتم در سينما بهصورت تعاوني توليد شده و از هيچ مشاركت دولتي بهره نگرفته است. اين تهيهكننده در نشست پرسش و پاسخ فيلم «حوالي اتوبان» با ابراز رضايت از اينكه نتيجه كار مورد قبول واقع شده است اظهار داشت: اين فيلم بيشتر كار دل است و عدهاي از دوستان دستبهدست هم دادند و با رفاقت كار ساخته شد. وي درباره اعتمادش به يك كارگردان جوان گفت: هركار سينمايي كه ساخته ميشود يك نوع ريسك را به همراه دارد. فيلم 25 كارگردان اول را تاكنون تهيه كردهام و خوشبختانه تمام انتخابهايم درست بوده است و اين فيلم هم، اثري شده است كه خوشبختانه از نشستن در اينجا خجالت نميكشم. موسوي درباره نحوه فيلمبرداري اين فيلم كه بهصورت ديجيتال انجام شده است اظهار داشت: بهدليل نوع رنگي كه مورد نظر كارگردان بود و با تفاهمي كه با غفوري مدير فيلمبرداري داشتم بحثهاي زيادي صورت گرفت و طبيعتا با دوربين ويدئو كار شد تا به رنگهاي مورد نظر برسيم. اما فيلم تبديل بسيار خوبي شده و شما شاهد نسخه 35 آن بوديد و با توجه به آن كه كپي اول آن به نمايش درآمد بسيار خوب بود و اگر در سالن سينما به نمايش درآيد بسيار بهتر و بيشتر متوجه زحمات دوستان خواهيد شد. سياوش اسعدي كارگردان اين فيلم با ابراز رضايت از اينكه فيلماش براي اولينبار براي اهالي رسانه به نمايش درآمده است گفت: از اينكه ميبينم منتقدان اين فيلم را پسنديدهاند، خوشحال هستم. وي در پاسخ به سوالي درباره اسكوپ بودن فيلم گفت: كادر مجازي است كه سروشكل اسكوپ دارد و ميخواستم با اين كار حالت خفگي به فيلم دهم كه به حالوهواي شخصيت اصلي فيلم كمك ميكرد. وي درباره كُندشدن ريتم فيلم در جاهايي از آن اظهار داشت: از نيمههاي دوم، فيلم به لختي پيش ميرفت. در واقع لب مرز بود و نميخواستيم ريتم تند شود. ما در ابتدا فيلم را تند شروع كرديم و كمكم رنگ فيلم كمرنگ شد. اين كارگردان درباره انتخاب بازيگران اظهار داشت: از همان ابتدا كه سعيد نعمتالله فيلمنامه را مينوشت نورا هاشمي مدنظر ما بود و براي نقش پرديس هم گزينه اولمان گلاب آدينه بود كه فرصت همكاري با ايشان را بهدست نياورديم و خانم گلچهره سجاديه كه اين جنس بازي را بهخوبي ميشناختند آن نقش را بازي كردند و بقيهي انتخابها نيز همان انتخاب اول بودند. وي بارش زياد باران در فيلم را براي كمك به فضاي قصه و دادن فرم عنوان كرد. نورا هاشمي بازيگر اصلي اين فيلم نيز گفت: خيلي سعي كردم به شكلي بازي كنم كه حالت بازيام در فيلم در دوفضاي متفاوت، متفاوت باشد. موسوي با اشاره به بازي نورا هاشمي در فيلم اشاره داشت: ايشان در خانهي هنرمندان بزرگي رشد كرده و وقتي پدرش مهدي هاشمي و مادرش گلاب آدينه باشد، جز اين چيز ديگري انتظار نميرفت و بازي بسيار درخشاني را از خود نشان داد. سعيد نعمتالله نويسنده فيلمنامه «حوالي اتوبان» درباره اين فيلم گفت: قصه ما قصه روابط آدمها بود و بهدنبال تعليق و بازشدن معمايي نبوديم و مدل قصه ايجاب ميكرد كه كمتر سرعت داشته باشد. وي در پاسخ به سوالي درباره واقعيبودن اين داستان با رد آن گفت: قصه اين فيلم برداشتهشده از اجتماع است و اقتباسي صورت نگرفته شده است. |