باني‌فيلم آنلاين: کيانوش عياري در حاشيه نشست فيلمش گفت: به گرفتنن مجوز براي «خانه پدري» چندان اميدي ندارم.

به گزارش ايسنا، نشست نقد فيلم «خانه پدري» با موضوع «نقش تاثيرگذار هنر در اشاعه اخلاق» شامگاه 5 شهريور ماه در انجمن ايراني اخلاق علوم و فناوري برگزار شد.

کيانوش عياري در اين نشست، با اشاره به حواشي که براي نمايش و سرانجام توقيف اين فيلم بوجود آمد، يادآور شد: مي‌خواستند فيلم از قسمت دوم شروع شود و قسمت اول که دختر جوان به دست پدر و برادرش کشته مي‌شود، حذف شود و به جاي آن اين اتفاقات براي تماشاگر در ابتداي فيلم به صورت نوشته نمايش داده شود و چون اين صحنه‌ها افکار عمومي را جريحه‌دار خواهد کرد، پخش نشود.

وي گفت: فيلم «خانه پدري» در سال 89 با مشارکت ناجي هنر ساخته شد که به دليل سوء تفاهمات به وجود آمده توقيف شد. که اميدي هم به رفع توقيف آن ندارم.

عياري تصريح کرد: من در اين فيلم سعي نکردم تقارن‌هاي تاريخي به وجود بياورم. کوشش کردم تاريخ‌ها کوچکترين شائبه تقارن را براي بيننده به وجود نياورند. در فيلم‌هاي ديگرم هم تصميم نداشتم اين کار را انجام دهم. بسياري از قسمت‌هاي فيلم بستگي به نگاه تماشاگر دارد که چه معنايي از فيلم مي‌تواند، دريافت کنند.

وي اذعان داشت: فکر مي‌کنم صحنه‌هايي که در اين فيلم وجود دارد، خشن‌تر از چيز‌هايي نيست که در سال‌هاي اخير در سينماي ايران نشان داده‌اند. چون من در خانه خودم پنهان هستم، بسياري از فيلم‌ها را نديدم اما برخي از دوستان معتقدند صحنه‌هايي به مراتب خشن‌تر در فيلم‌هاي ديگر که چند سال گذشته به نمايش گذاشته شده است، را ديده‌اند.

عياري با اشاره به فيلم «خانه پدري»،گفت: پدر خانواده تعزيه خواني‌ هم انجام مي‌داده است که آن را در مونتاژ حذف کردم که به سوء‌تفاهمات مختلف دامن نزدند. اسم فيلم نيز حساسيت‌هايي به همراه داشت.

اين کارگردان سينما در بخش ديگري از سخنانش گفت: لعنت بر فيلم‌سازي که بخواهد با صحنه‌هاي فيلم، معاني را به مخاطب ديکته کند. من هيچ گاه نخواستم معاني خاصي را در فيلم‌هايم به بيننده القا کنم زيرا معتقدم اين کار دروغ‌، شرم‌آور ، نوعي دزدي و غير اخلاقي است.

عياري درباره واقعيت‌ داشتن موضوع فيلم‌نامه‌اش بيان کرد: در تحقيقاتم متوجه شدم که اين اتفاقات در دنياي واقعي رخ داده است، اما موضوعي که به صورت دقيق در فيلم بيان شده است رخ نداده است.

او درباره بازي مهران رجبي در فيلم «خانه پدري» گفت: من مهران رجبي را از جمله بازيگران انگشت‌شمار سينماي ايران مي‌بينم که به بهترين شکل ديالوگ‌ها را مطرح مي‌کند. نقش او در «خانه پدري» يکي از بازي‌هاي خوب مهران رجبي است. من در سه فيلم «روزگار غريب» ،‌ «بيدار شو آرزو» و «خانه پدري» از او استفاده کردم که به راحتي قابليت به وجود آمدن تفاوت‌ها را در نقش‌هايش داشته است به نظر من بازي او در اين فيلم بازي بسيار خوبي است.

عياري درباره روانشناسي در سينما گفت: سعي مي‌کنم به مقوله روان شناسي در سينما وارد نشوم. اما هر شخصيتي که در فيلم وجود دارد در روان شناسي تعريفي دارند.

دکتر معين رئيس انجمن اخلاق در علوم و فناوري در ادامه اين نشست گفت:  با توقيف اين فيلم مساله حل نمي‌شود واقعيت‌ها را بايد بيان کرد نه آنکه کتمان کرد. به نظر من بايد اين مسائل مطرح شود تا شايد اين فرهنگ اصلاح شود. اين فيلم درست روي يکي از حساس‌ترين تبعيض‌هايي که بين مردان و زنان در يک جامعه مرد سالار وجود دارد، گذاشته است و من فکر مي‌کنم اين موضوع اصلي فيلم بوده است.

کيانوش عياري گفت: «خانه پدري» دغدغه‌اي است که بيش از انقلاب داشتم. نقطه منشا اين مسائل در خوزستان هم به وفور وجود دارد، اين سوژه در طول سي سال گذشته براي اولين بار مطرح مي‌شود.

او همچنين گفت: من علاقه‌اي به نشان دادن خشونت که مي‌دانم تماشاگر را اذيت مي‌کند ندارم اما ضرورت داشت در اين فيلم در کنار سادگي خشونت و صبوري هم به رخ تماشاگر کشيده شود.

عياري در پاسخ به سئوالي درباره سرانجام اکران فيلم «خانه پدري» گفت: بايد منتظر ماند تا ببينيم چه مي‌شود، مدير جديد سينمايي تازه مشخص شده است اما من به گرفتن مجوز براي اين فيلم چندان خوش‌بين نيستم.