شهاب حسینی -  برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از شب منتقدان  + عکس ها

سینماي ما- سمیه علیپور: پنجمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران دوشنبه شب 23 خرداد در تالار ایوان شمس برگزار شد و برگزیدگان بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر از نگاه هیئت داوران این انجمن معرفی شدند. در ابتدای این مراسم که شهرام شکیبا اجرای آن را برعهده داشت کلیپی از جشن سال‌های گذشته به نمایش درآمد.


در ادامه علی علایی رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی با بیان اینکه کاندیدا شدن از سوی داوران انجمن، چیزی کمتر از برنده شدن نیست گفت: «برخلاف تصور خیلی‌ها هیچ‌کس به اندازه ما عاشق سینما و فیلم خوب نیست. ما از سینماگران هم بیشتر عاشق فیلم دیدن هستیم و متاسفانه مدیران و مسئولان سینمایی کمتر از همه ما عاشق سینما هستند. ما عضوی از خانه سینما هستیم و در چرخه اقتصاد سینما و سینمای اکران به شدت نقش داریم.»

او با اعلام اینکه خانه سینما 28 صنف به علاوه یک صنف دارد، تاکید کرد: «انجمن منتقدان به لحاظ کیفی با دیگر صنوف تفاوت دارد  و از اساسنامه‌نویسان می‌خواهیم یادشان باشد این یک صنف را به اضافه دیگران جمع بزنند.»

علایی از کامبیز کاهه منتقد سینما یاد کرد و گفت: «جای یک نفر خیلی خیلی خالی است. او آبرو و افتخار نسل ما بود. نام کامبیز کاهه را در نشریات و مجلات نمی‌بینیم. به جای صاحبان فیلم‌هایی که او برای آنها نقد ننوشت تاسف می‌خورم و آرزو می‌کنم او به عرصه نقد برگردد.»

در ادامه مراسم فیلمی کوتاه در تقدیر از خسرو دهقان پخش شد که در آن امید روحانی، رضا کیانیان، گوهر خیراندیش، بهاره رهنما و سروش صحت درباره دهقان صحبت کردند و خود او هم درباره زندگی وحرفه اش توضیحاتی داد.

خسرو دهقان: بیشتر از حقم به من رسیده است
خیراندیش، محسن سیف و شهرام جعفری‌نژاد برای تقدیر از دهقان روی صحنه آمدند. دهقان برای برگزاری این برنامه از دوستانش تشکر کرد و گفت: «همیشه در این مواقع همه ناله می‌کنند، اما ناله‌ای در کار نیست. کسی با من بدرفتاری نکرده، حق من را کسی نخورده، بیشتر از حقم به من رسیده و بیش از سواد و لیاقتم به من پرداخت شده. از مجید  توکلی و کیوان کثیریان و انجمن منتقدان و خانه سینما تشکر می‌کنم.»

او ادامه داد: «به دوستان به خصوص دوستان اولیه‌ام جمشید ارجمند، سیروس الوند و محسن سیف دوستانی که برای ترکتازی به من امکان دادند، مدیونم و از مجله علی معلم و مجله شهرام جعفری نژاد ممنونم و به مجله فیلم و سه تفنگدار معروفش محرابی، گلمکانی و یاری مدیونم.»

خیراندیش هم از منتقدان تشکر کرد و گفت: «بابت روزهایی که به من توجه و انتقاد کردید و به من فهماندید که چه کارهایی را انجام دهم و چه کارهایی را انجام ندهم، ممنونم . آقای دهقان همیشه به من دلیل همشهری‌گری و یا شاید کاری که بلد بودم لطف داشت و از من انتقادی نکرد، اما منتظرم روزی بنویسند که چطور بودم و چه باید کنم.»

محسن سیف هم از اینکه به نحو شایسته‌ای از دوست قدیمی‌اش تقدیر شد ابراز خوشحالی کرد.

جعفری‌نژاد نیز با ذکر خاطره‌ای از شروع همکاری‌اش با دهقان در مجله فیلم از اینکه از دهقان تقدیر شد ابراز خوشنودی کرد.   

کثیریان: دو جشن نداریم
کیوان کثیریان دبیر پنجمین جشن منتقدان از حضور چهره‌های پیشکسوت و هنرمندان در این مراسم ابراز خشنودی کرد و گفت: «خوشحالم که خیلی از چهره‌‌های پیشکسوت و هنرمند را در این مراسم می‌‌بینم. هرسال بیش از سال‌های قبل این مراسم با حضور شما رونق می‌گیرد. تمام سعی خود را کردیم مراسمی درخور شان منتقدان برگزار کنیم.»

او ادامه داد: «مراسم سال گدشته جشن بنا به دلایلی دیر برگزار شد، اما امسال تلاش کردیم آن را به موقع برگزار کنیم و جوایز را به برگزیدگان جشنواره سال قبل بدهیم.»

او از اسپانسر خانه سینما، مازیار میری و شرکت وینا گل، ابراهیم داروغه‌زاده، پیمان‌دار تشکر کرد و از ابوالحسن علوی طباطبایی یکی از اعضای انجمن منتقدان که دو سال قبل در همین مراسم از او تقدیر شده بود یاد کرد که در بستر بیماری است و از حضار خواست برای سلامتی او دعا کنند.

کثیریان با تاکید بر اینکه امسال همین یک جشن برای انجمن برگزار می‌شود، توضیح داد: ««ما دو جشن در انجمن نداریم. تنها اختتامیه جشنواره مطبوعات سینمایی باقیمانده که در نیمه دوم سال برگزار خواهد شد.»

بازیگر باشو: جای سوسن تسلیمی و بهرام بیضایی خالی است
مراسم با نمایش فیلم کوتاهی درباره عدنان عفراویان بازیگر نقش باشو در فیلم «باشو غریبه کوچک» ساخته بهرام بیضایی ادامه پیدا کرد.

در این بخش که به تقدیر از باشوی بزرگ‌شده فیلم اختصاص داشت، سیروس تسلیمی تهیه کننده، پرویز پورحسینی و امیر پوریا منتقد سینما برای تقدیر از او روی صحنه حاضر شدند و عفراویان در میان تشویق حضار روی صحنه آمد.

او برای معرفی خود گفت: «من عدنان عفرایان هستم همان باشو غریبه کوچک. جای  سوسن تسلیمی و آقای بیضایی در اینجا خیلی خالی است. سوسن تسلیمی همیشه در قلب من است. هنوز بعد از 25 سال با این دو نفر حرف نزدم و خیلی دوست دارم با آنها  صحبت کنم. بیضایی شخصیت و آبروی من را بالا برد.»

عفراویان درباره زندگی خود توضیح داد: «من متولد سال 53 هستم و از سربازی معاف شدم. دکه‌ای دارم که نزدیک 20 سال است با آن زندگی خود و خانواده‌ام را می‌گذرانم. خداوند می‌داند چه زمانی باید به عدنان روزی بدهد و کی ندهد.»

پورحسینی که در کنار عفراویان بازی کرده بود خاطراتی از آن روزها تعریف کرد و گفت: «عدنان را این‌طور نبینید. او پسربچه خیلی شیطونی بود. من چون مانند یک خانواده گروه باشو کار می‌کردیم، خانواده‌ ام را هم در آن کار با خودم سرصحنه بردم.  پسر من هم متولد سال 53 است به سوسن تسلیمی تلفنی گفتم او را می‌آورم و او گفت بچه‌ای اینجاست که پورنگ چه از او بخورد و چه بزند، ضرر می‌کند پس بهتر است به او نزدیک نشود.»

سیروس تسلیمی هم گفت: «شب‌هایی که در استهکلم کنار خواهرم هستم یکی از جذاب‌ترین سرگرمی‌های ما تعریف اتفاقاتی است که پشت صحنه این فیلم افتاد. خواهرم گفت بیضایی برای بازی گرفتن از عدنان چند بار گریه‌اش گرفت، چون این بچه هیچ تجسمی از سینما نداشت و نمی دانست باید چه کار کند. با این حال بسیار خوب بازی کرد و بازی خوب او باعث شد وقتی می‌خواستیم  «پرنده کوچک خوشبختی» را بسازیم تصمیم بگیریم یک نابازیگر ناشنوا بیاوریم. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که تهیه‌کننده این فیلم بود می‌توانست حمایت بیشتری از این بازیگر خوب بکند و برای او کلاس بازیگری بگذارد.»

پوریا هم با اشاره به این‌که عفراویان برخلاف گفت‌و‌گوهای قبلی خود این بار از سازندگان «باشو غریبه کوچک» شکایت نکرد، گفت: «در این مراسم آقای عفراویان با این تصور که باید بازیگری تثبیت‌شده‌ می‌شده از سازندگان فیلم هیچ گله‌ای نکرد. بازی کردن به عنوان نابازیگر برای بهرام بیضایی باز هم نیاز به بازی دارد و این برخلاف حضورهای نابازیگران در فیلم‌های کیارستمی است. در این تقدیرها همیشه نوک پیکان حمله رو به عوامل حرفه‌ای بوده، اما در این مراسم به این صورت نبود و ما برای تقدیر به عوامل حرفه‌ای این فیلم بیشتر بدهکاریم.»

او از حاضر نبودن مسئولان سینمایی در این مراسم ابراز خوشحالی کرد و گفت: «مسئولان نسبت به حاضر نبودن سوسن تسلیمی و بهرام بیضایی در سینمای ایران مسئولیت بیشتری در مقایسه با حاضر نبودن حضور عدنان در سینما دارند.»

رضا یزدانی در ادامه برنامه به همراه گروهش به اجرای برنامه پرداخت.

عسگرپور: برگزاری چنین مراسمی به قوام سینمای ایران کمک می کند
سخنان محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینمای ایران ادامه‌دهنده مراسم بود. او با ابراز خوشحالی از حضور در این مراسم گفت: «شورای مرکزی انجمن منتقدان انصافا در دو سه سال اخیر فعالیت خوبی داشتند و تراز بسیار خوبی از خود به جا گذاشته که در گروه‌های بعد از ما که عهده‌دار مسئولیت می‌شوند لحاظ خواهد شد. همه دوست دارند نظر منتقدان را درباره آثارشان بدانند و برگزاری چنین مراسمی به قوام سینمای ایران کمک می‌کند.»

او با تشبیه سینمای ایران به کوه یخ گفت: «عزیزی سینمای ایران را به کوه یخ تشبیه کرده بود. مراد او شکل و شمایل آن بود که هرچه به آن نزدیکتر می‌شویم با حجم بزرگی روبرو خواهیم شد که با تصوراتمان برابر نیست. خانم محققی هم در زمان مسئولیت‌داری من در فارابی از ایتالیا به ایران آمده بود درباره سینمای ایران تحقیق می‌کرد. او هم همین تعبیر را از سینما داشت و می‌گفت سینمای ایران شمایلی دارد که بیننده را به اشتباه می‌اندازد، اما وقتی به آن نزدیک می‌شوید آن را بهتر درک می کنید.»

او ادامه داد: «شاید آن سال‌ها این سخن را بیان شاعرانه‌ای در نظر می‌گرفتم، اما وقتی کار اجرایی می‌کنیم می‌توانیم شرایط را بهتر بینیم و این تعبیر را به خوبی دریابیم. وقتی با بعضی بخش‌های دولتی مواجه می‌شویم این تعبیر را می‌توانیم به کار ببریم.»

عسگرپور ادامه داد: «سینما فرهنگی غنی و دوست داشتنی است که گاهی دچار مشکلات تاریخی می‌شود، اما در مجموع افتخار به آن‌چه داریم گزافه نیست. وضعیت سینما نسبت به سایر حوزه‌ها از جمله اقتصاد و صنعت بهتر است.»

مدیرعامل خانه سینما با تاکید بر اینکه باید به سینما توجه زیادی صورت بگیرد، گفت: «لزوم توجه به این بخش در حال حاضر بیش از زمان‌های دیگر است. زمانی که فارابی بودم عزیزی می‌گفت مراقب خودتان باشید و قدر خودتان را بدانید. وقتی این جمله را می‌شنویم تصور می‌کنیم تهدیدی وجود دارد، اما باید خیلی مراقب باشیم چون دوره خاصی را می‌گذرانیم.  بخشی از بیماری‌هایی که از گذشته وجود داشته و آزاردهنده است امروز خود را بیشتر نشان می‌دهد و باید آن‌ها را بشناسیم و به هم کمک کنیم.»

او ادامه داد: «بعضی از دوستان به دلایلی که ریشه‌اش را در اقتصاد سینما می‌دانیم رفتارهای سینوسی از خود نشان می‌دهند و بی‌جهت شروع به بدو بیراه گفتن می‌کنند. وقتی علت را می‌پرسیم می‌گویند قرار است فیلمی را شروع کنند . این موضوع آن‌قدر گسترش پیدا کرده که تبدیل به بیماری فرهنگی شده، اما امروز وضعیت در سینما به گونه‌ای شده که برای انواع و اقسام بیماری‌ها در درون خودمان متخصص داریم و فقط احتیاج به همگرایی هست و باید تلاش کنیم دلسوزانه نقد کنیم.»

او ادامه داد: «البته این به معنای بی‌خود و بی‌جهت تعریف کردن از خود نیست، اما همه آن‌ها را باید در محدوده همگرایی ببینیم. ممکن است روزهای سختی در پیش داشته باشیم و بیماری‌ها به شکل جدی‌تر بروز کرده و ما را درگیر کنند. امیدواریم بتوانیم برنامه‌هایمان را با موفقیت اجرا کنیم و در روزهایی که حال خیلی بخش‌ها خوب نیست سینما حالش خوب باشد.»

آغاز اهدای جوایز
آغازگر بخش اهدای جوایز اعطای جایزه بهترین تدوین بود. واروژ کریم‌مسیحی و جابر قاسمعلی برای اهدای تندیس بهترین تدوین روی صحنه آمدند و جایزه را به هایده صفی‌یاری برای «جدایی نادر از سیمین» اهدا کردند.

کریم‌مسیحی در سخنان کوتاهی گفت: «آقای بیضایی به من گفتند در سینما دو کار انجام بده فیلم بساز و حرف نزن. اولین کار را نتوانستم انجام بدهم و دومی را سعی می‌کنم انجام دهم.»

صفی‌یاری هم گفت: «خیلی خوشحالم و افتخار می‌کنم منتقدان من را تشویق کردند و خیلی باعث افتخار است از واروژ کریم‌مسیحی و جابر قاسمعلی جایزه می‌گیرم. کارم را در سینما با دستیاری واروژ کریم‌مسیحی شروع کردم. از گروه فوق‌العاده خوب فیلم و از آقای فرهادی خیلی تشکر می‌کنم. خیلی چیزها از ایشان یاد گرفتم و ازشان تشکر می‌کنم که فیلم‌های خوبی می‌سازند.»

قاسمعلی هم از اینکه کریم‌مسیحی تنها دو فیلم ساخته ابراز ناخشنودی کرد و گفت: «خیلی تراژیک است برای سینمای ایران که واروژ بعد از 30 سال دو فیلم ساخته و امیدوارم سال آینده فیلم بسازد.»

جایزه بهترین فیلمبرداری به حمید خضوعی‌ابیانه برای «یه حبه قند» اهدا شد. جواد طوسی و مازیار میری برای تقدیر از او روی صحنه آمدند.

طوسی از تلاش برای متفاوت بودن جوایز سینمایی نسبت به جشنواره فجر انتقاد کرد و گفت: «اتفاق نگران‌کننده‌ای از جشنواره اخیر فجر استمرار پیدا کرده و آن متفاوت بودن جوایز جشنواره‌های دیگر است. متفاوت بودن بد نیست، اما اگر نسخه بپیچیم به ساحت حقیقی و حقوقی جامعه سینمایی جفا کرده‌ایم. به «یه حبه قند»، «مرهم» و «سعادت آباد» در چند جشنواره و تشکل صنفی جایزه داده‌اند، اما به فیلمی که چند هفته از نمایش آن می‌گذرد بی‌تفاوتی صورت گرفته است. نمی خواهم وکیل مدافع فیلمی باشم، اما فراتر از سلیقه بی‌تفاوتی به اثری که به ذات سینما وفادار است جفا کردن به سینما است.»

این منتقد با ابراز ناراحتی از برخورد با فیلم «جرم» ساخته مسعود کیمیایی گفت: «موردی در یک نشریه سینمایی با تیتر درشت پیش آمد، اما فکر می‌کنم اهمیت فیلم را فراتر از یک نشریه که ادعای سینمایی بودن می‌کند، مخاطبان آن فیلم تعیین می کند.»

در ادامه بخش اعطای جوایز حامد ثابت برای موسیقی «اینجا بدون من» تندیس خود را از محمد سریر و خسرو دهقان گرفت. سریر از اینکه جوانان با ذوق و با استعداد وارد عرصه موسیقی فیلم شدند ابراز خوشحالی کرد.

جایزه استفاده خلاقانه از فن‌آوری‌های نوین از سوی فریبرز عرب‌نیا به هدیش بیگلری شاملو و عباس شوقیان برای طراحی جلوه‌های ویژه «خیابان‌های آرام» ساخته کمال تبریزی اهدا شد.

عرب‌نیا گفت: «سینمای ما سال‌ها است در نبرد نابرابر با تکنولوژی سینمای دنیا قرار دارد. در سینمای ایران از اندیشه و فکر هیچ وقت چیزی کم نداشتیم، اما از نظر فن و تکنیک باید دست مریزاد گفت به کسانی که با الوار انواع اختراعات را می‌کنند و دوستانی که در جلوه‌های ویژه با وسایلی کار می‌کنند که گاهی اوقات شرم‌مان می‌آید از آن‌ها نام بریم.»

هدیش بیگلری شاملو که به دلیل بیماری، به سختی روی صحنه آمد گفت: «هنوز شرایط عادی پیدا نکردم، اما خوشحالم با پای خودم روی صحنه آمدم. کار ما همان‌طور که گفتند خیلی سخت است. از داوران محترم منتقدان به خاطر انتخابشان تشکر می کنم. از علی تصدیقی و شهاب نجفی دستیارانم هم تشکر می‌کنم و فقط می‌خواهم بگویم با غول پلیدی 10 سال است که جنگیدم و خوشبختانه الان می‌توانم کار کنم و دو ماه بیشتر کارم عقب نیفتاده است.»

در بخش اعطای جایزه بهترین بازیگر زن نقش مکمل کبری حسن‌زاده برای «مرهم» دیپلم افتخار را از مهتاب کرامتی و امیر جعفری گرفت و ریما رامین‌فر هم تندیس بهترین نقش مکمل زن را برای «یه حبه قند» دریافت کرد.

رامین‌فر گفت: «از منتقدان تشکر می‌کنم. باور قلبی من است و واقعا احساس می‌کنم به نمایندگی از تیم بازیگری «یه حبه قند» جایزه می‌گیرم. در این فیلم همه یک‌دست بودند و من شاید  یک واژه در آن شعر زیبا بودم. آقای میرکریمی خیلی چیزها از شما یاد گرفتم. امیدورام حال جامعه و سینما خوب باشد و آرزو می‌کنم شرایط برای تمام دوستان بازیگرم فراهم شود که یک بار فرصت کار با آقای میرکریمی را پیدا کنند.»

جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به شهاب حسینی اعطا شد و دیپلم افتخار این بخش نیز به امیر آقایی برای بازی در «سعادت‌آباد» تعلق گرفت. سروش صحت و علی علایی تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل را به شهاب حسینی برای «جدایی نادر از سیمین» اهدا کردند.

حسینی بعد از دریافت جایزه گفت: «عمو خسرو یادت بخیر و جایت سبز. از اصغر فرهادی تشکر می‌کنم که برای نقشی که در ایفای آن تردید داشتم به من اعتماد کرد و شرایط را طوری مهیا کرد که چاره‌ای جز خوب کار کردن نداشتم. این جایزه و جایزه سال گذشته ارزشمندترین جایزه‌هایی هستند که گرفتم و امیدوارم خدا ظرف و ظرفیتش را به من بدهد. از کار کردن با دوستانم خیلی چیزها یاد گرفتم و امیدوارم فرصت بشود در آینده هم کار کنم. از همه دوستانم ممنوم و دست همه آنها را می بوسم.»

علایی با اشاره به خبرهایی که درباره کار نکردن حسینی منتشر شده، گفت: «وقتی بعضی‌ها ورزشکار یا هنرمند می‌شوند سرمایه ملی و اجتماعی هستند. بازی شهاب حیرت‌انگیز است و دوستانه از او می خواهم حرفش را پس بگیرد و همین جا قول بدهد به حضور جذاب خود ادامه می دهد.»

جمشید ارجمند و هایده صفی‌یاری دیپلم بهترین بازیگر زن را به طناز طباطبایی برای بازی در «مرهم» دادند و ساره بیات تندیس بهترین بازیگر زن را برای «جدایی نادر از سیمین» گرفت.

ارجمند گفت: «ما را به عروسی خواندید که نقشی در آن نداریم .خوشحالم جایی هستم که به آن تعلق و ریشه دارم. 51 سال است که درباره سینما می‌نویسم.»

بیات هم از فرهادی و دیگر دوستان خود در «جدایی نادر از سیمین» و هیئت داوران تشکر کرد.

حمید فرخ‌نژاد و احمد طالبی‌نژاد منتقد سینما دیپلم افتخار بازیگر نقش اول مرد را به رضا عطاران رای بازی در «اسب حیوان نجیبی است» اهدا کردند. تندیس این بخش به پیمان معادی تعلق گرفت که در مراسم حضور نداشت و حسین شهبازی دیگر بازیگر فیلم این جایزه را به نیابت از او گرفت.

شهبازی گفت: «افتخار می‌کنم که با کارگردان محترم و خوبی مثل آقای فرهادی کار کردم. تا جایی که از دستم برآمد کوتاهی نکردم و رضایت همه را برآورده کردم.»

طالبی‌نژاد هم چند جمله طنز درباره شباهت اسم خود با افرادی چون ابوالقاسم طالبی، نادر طالب‌زاده و ... گفت.

جایزه خلاقیت و استعداد از سوی حبیب رضایی و شهرام مکری به هومن سیدی برای کارگردانی «آفریقا» اهدا شد.

سیدی این جایزه را از تمام جایزه‌هایی که در این مدت گرفته باارزش‌تر دانست و آن را به همسرش آزاده صمدی و حبیب رضایی اهدا کرد و گفت: «با حبیب رضایی رابطه استاد و شاگردی داشتم و اگر ایشان نبود من اصلا وارد سینما نمی شدم.»

جایزه استاندارد حرفه تهیه‌کنندگی به فرشته طائرپور برای «آینه‌های روبرو» تعلق گرفت که منوچهر محمدی و علیرضا شجاع‌نوری این جایزه را به غزل شاکری دختر طائرپور اهدا کردند. شاکری هم از اینکه مادری چون او دارد ابراز افتخار کرد.

توحیدی و قاسم قلی پور دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه را به امیر عربی برای «سعادت‌آباد» دادند و تندیس بهترین فیلمنامه هم به بهرام توکلی برای «اینجا بدون من» تعلق گرفت.

مسعود کیمیایی برای اهدای تندیس بهترین کارگردانی به اصغر فرهادی روی صحنه آمد و گفت: «قرار هست از یک انسان کمیاب حرف بزنم. یک اثر قبل از هر چیز با مردم ارتباط برقرار می‌کند و از مردم جایزه می‌گیرد، اما دنیای جایزه هم ارزشمند است.»

فرهادی پس از گرفتن جایزه خود گفت: «همان‌طور که آقای شکیبا گفتند حال هیچکس خوب نیست. زمانی که نوجوان بودم کتابی که زیاد می‌خواندم کتاب زاون درباره کیمیایی بود و نسل ما علاقه‌مندی‌اش به سینما را مدیون افرادی چون کیمیایی است.»

جایزه ویژه هیئت داوران به علیرضا داود‌نژاد برای «مرهم» اهدا شد.

سیروس الوند و هوشنگ گلمکانی برای تقدیر از کیمیایی به مناسبت بیست و دومین سالگرد اکران فیلم «سرب» روی صحنه آمدند. سیروس الوند گفت: «کیمیایی پای منتقدان را به نگاه کردن به فیلم‌های ایرانی و نقد نوشتن باز کرد.»

فاطمه معتمد آریا و محمد مهدی عسگرپور به همراه هیئت داوران برای اهدای جایزه بهترین فیلم روی صحنه آمدند.

معتمدآریا از این مراسم به عنوان یکی از نادر مراسمی نام برد که در آن شرکت می‌کند و گفت: «من از شما منتقدان یاد گرفتم که صبور باشم و گوش بدهم و همه حرف‌های شما را شنیدم. ته دلم هیچ چیز جز عشق و مهر نیست. با تمام رنج و درد و مصیبت‌ها دلمان شاد است. من از از زمانی که گذرنامه‌ام را گرفتند با آقای عسگرپور به سختی سلام و علیک می‌کنم، اما برای اینکه فضای مشترک داشته باشیم اینجا کنارشان می‌ایستم. اختلاف ما سرجایش است، اما اینجا با افتخار کنارشان می‌ایستم.»

جایزه ویژه هیئت داوران به رضا میرکریمی برای «یه حبه قند» و عبدالرضا کاهانی برای «اسب حیوان نجیبی است» تعلق گرفت.

کاهانی پس از گرفتن جایزه خود گفت: «این جایزه را به طور مشترک به آقایان شمقدری و سجادپور که مدیریت سینمای جهان را برعهده دارند و کار خیلی سختی انجام می‌دهند، اهدا می‌کنم. آنها نتوانستند آدم مزخرفی مثل من را مهار کرده و به راه راست هدایت کنند و اخیرا فون تریر را به راه راست هدایت کردند! خوشحالم این جایزه را به طور مشترک به آنها می‌دهم. آن را نصف کنند و جلوی چشمشان بگذارند و هر وقت چشمشان افتاد بدانند که من هستم و نمی توانند من را حذف کنند.»

در پایان مراسم تندیس بهترین فیلم بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر از نگاه هئیت داوران انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی به اصغر فرهادی برای «جدایی نادر از سیمین» اهدا شد.

فرهادی گفت: «دو سه اتفاق خوب امشب افتاد. برنامه‌ای که برای باشو ترتیب داده بودند خیلی زیبا بود. او جمله قشنگی درباره دکه‌اش گفت و سادگی و صداقت در لحنش بسیار تکان‌دهنده بود. آقای ارجمند نقش اصلی را شما دارید و از همه منتقدان سپاسگزارم


 

پ.ن : دوستان ببخشید که کمی دیر به روز رسانی کردم! چند روزی بود به اینترنت دسترسی نداشتم! الان به دلیل دانشگاه و اینا ممکنه که باز هم این تاخیرات بودجود بیاد که امیدوارم پیشاپیش منو را ببخشید!

شهاب حسینی - مصاحبه ای جدید

'شهاب حسيني' روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگي ايرنا به پرداختن بيش از حد برخي رسانه ها به دستمزد بازيگران اشاره كرد و افزود: برخي اقشار جامعه كه اقليت مردم را شامل مي شوندبه جرات با ارقام ميلياردي سر و كار دارند و ادبيات اين گروه در حسابرسي هاي مالي ميلياردي است. من درباره افرادي همچون بازيكنان فوتبال، تجار و افرادي كه با نهادهاي مختلف قراردادهاي ميلياردي امضا مي كنند، صحبت مي كنم.
بازيگر فيلم 'سوپر استار' ادامه داد: چرا تاكنون كسي به ميزان درآمد بازيكنان فوتبال، بنكداران طلا و حتي رستوران هاي زنجيره اي فست فود و ... اشاره نكرده است؟.

** بدنبال ورود به عمق بازي هستم
اين بازيگر سينما افزود: به نظرم بزرگنمايي دستمزد بازيگران در جهت دور كردن اذهان عمومي از درآمد برخي گروهها در جامعه است، زيرا كار بازيگران از سوي مردم به وضوح ديده مي شود و مقابل چشمان آنان قرار دارد.
حسيني همچنين به درآمد خود در سينماي ايران اشاره كرد و گفت: من آدم ولخرجي نيستم و فردي خانواده دار هستم، با اين حال پس از 15 سال توانستم صاحب يك منزل به صورت اقساطي شوم كه همچنان هشت قسط از اقساط اين منزل باقي مانده است.
اين بازيگر سينما و تلويزيون ادامه داد: معتقدم سير حركت انسان ها مشخص است و به ميزاني كه مفيد هستند مي توانند دستمزد داشته باشند.
بازيگر فيلم 'حوالي اتوبان' يادآور شد: بايد بپذيريم بخشي از سينما را آثار تجاري و صرفا سرگرم كننده تشكيل مي دهد و به هر حال اين نوع آثار پاسخگوي بخشي از نيازهاي جامعه هستند.
حسيني ادامه داد: ممكن است تماشاگر فقط بخواهد با ديدن يك اثر سينمايي لحظاتي را به دور از دغدغه هاي زندگي بخندد، اين حق او است و ما نبايد اين امر را مورد نكوهش قرار دهيم.
وي افزود: بازيگراني همچون 'محمدرضا گلزار' در حوزه كاري خود جز افراد شماره يك محسوب مي شود و دغدغه هاي برخي بازيگران را ندارد. اين بازيگر توانايي كشاندن تعداد بسياري از تماشاگران را به سينما دارد و حقيقتا من هوش تجاري او را ندارم.
حسيني گفت: سعي مي كنم وارد عمق بازي شوم و خيلي به خودم گير مي دهم و فرد سختگيري هستم، پس بدنبال كارهاي مي روم كه روح خود را اغنا كنم.

** شهاب حسيني، فروش يك اثر سينمايي را تضمين نمي كند
وي گفت: دستمزد من مشخص است و اين در حالي است كه حضور من در هر اثري، فروش آن را تضمين نمي كند. من بازيگر پرفروشي نيستم اما وقتي محمدرضا گلزار مي تواند در فروش تاثيرگذار باشد مي تواند از اين موضوع استفاده كند و دليلي براي ايراد گرفتن به وي وجود ندارد.
حسيني ادامه داد: وقتي براي بازي در 'سوپراستار' با تخفيف پنج ميليون توماني، 10 ميليون تومان گرفتم، تصور نمي كردم اين فيلم بيش از يك ميليارد تومان فروش داشته باشد و براي اين امر دورخيز نكرده بودم.
وي به وضعيت بازيگران پيشكسوت سينماي ايران اشاره كرد و يادآور شد: چرا برخي بازيگران پيشكسوت امروز در شرايط دشواري به سر مي برند و حتي عده اي از آنان از خانه سالمندان راهي ديار باقي مي شوند؟ در صورتي كه اگر درآمد اين بازيگران متناسب زحمات آنان بود مي توانستند در دوران پيري شرايط مساعدي را براي خود فراهم كنند.

** 25 ميليون بالاترين دستمزد شهاب حسيني
بازيگر فيلم سينمايي 'سوپراستار' تاكيد كرد: واقعا براي ما مطلوب نيست كه هر روز دستمزد بازيگران را مورد بررسي قرار دهيم و بدون هيچ علتي تلاش كنيم تا در اين مورد بزرگنمايي كنيم.
حسيني گفت: تصميم دارم، روزي تمام قراردادهاي كاري خود را در سينما به چاپ برسانم تا همه دستمزدهاي من را ببينند.
وي افزود: تا امروز بالاترين دستمزد من براي بازي در يك اثر سينمايي 25 ميليون تومان بوده است.
حسيني گفت: بالاترين دستمزد من در تلويزيون نيز مربوط به سريال 'شوق پرواز' است كه علاوه بر بازيگر به عنوان تكنسين و مشاور كارگردان در نقش خود نيز بوده ام و در مجموع براي حضور در اين سريال ماهيانه 30 ميليون تومان مي گيرم كه اين دستمزد بزرگترين اتفاق مالي من در سال هاي اخير بوده و به واسطه اين اقدام، توانسته ام يك منزل قسطي براي خود تهيه كنم.
حسيني افزود: حقوق من و ديگر بازيگران بر اساس عرف، چيزي بيشتر از يك مهندس يا پزشك نيست ضمن آنكه ما با ذهنمان كار مي كنيم و خانواده هاي ما نيز مجبورند خود را با شرايط كاري ما سازگار كنند.

** شرايط دشواري بر زندگي بازيگران حاكم است
وي ادامه داد: بازيگري يكي از مشاغلي است كه ساعت كاري مشخص ندارد و شما نمي توانيد در اين حرفه براي آموزش، ورزش و مسايلي از اين دست براي خود برنامه روزانه داشته باشيد.
بازيگر فيلم سينمايي 'برف روي شيرواني داغ' گفت: خانواده شما نمي توانند براي فصول مختلف سال همچون تابستان براي مسافرت برنامه ريزي كنند زيرا برنامه كاري يك بازيگر مشخص نيست.
حسيني يادآور شد: شرايط دشوار بازيگري سبب مي شود تا استحكام روابط در خانواده يك بازيگر كمرنگ شده و دامنه سو تفاهم ها افزايش يابد، از اين رو حاشيه زندگي بازيگران زياد و به لحاظ روحي خرد كننده است.
وي افزود: با اين شرايط و دشواري هاي اين كار براي راضي داشتن مخاطب مشكل پسند ايراني، يك بازيگر تاثيرگذار اگر براي بازي در يك اثر سينمايي يك ميليارد تومان هم دستمزد بگيرد كم است.
بازيگر فيلم سينمايي 'غيرمنتظره' تاكيد كرد: گرانترين بازيگر سينماي ايران چند درصد يك بازيگر هاليوودي دستمزد مي گيرد؟ فرض كنيم به محمدرضا گلزار يك ميليارد تومان معادل يك ميليون دلار پرداخت كرديم اين هزينه يك هفتاد و پنجم درآمد بازيگري همچون 'جاني دپ' و درصد ناچيزي از سوپراستارهاي باليوودي است.
به گفته حسيني،اين در حاليست كه بازيگران ايراني به لحاظ كيفي به مراتب در سطح بالاتري نسبت به بازيگران باليوودي قرار دارند.

** بازيگران مي توانند خط فرهنگي يك جامعه را تغيير دهند
حسيني با اشاره به شرايط دشوار كاري بازيگران گفت: شرايط كاري ما خيلي به استانداردهاي روز سينماي دنيا نزديك نيست و برخي شرايط مساعد براي بازيگري براي ما وجود ندارد.
وي ادامه داد: بازيگر بيش از يك معدن اورانيوم مي ارزد، زيرا تاثير جهاني در عرصه فرهنگ دارد پس بايد حفظ شود. مگر در يك جامعه چند درصد از انسان ها مي توانند خلاقيت فرهنگي و هنري داشته باشند؟نويسندگان، شعرا و هنرمندان ما سرمايه هاي انساني هستند و اگر از شرايط خوبي برخوردار نباشند ياس و فقر به آنان فشار مي آورد و اين ياس در قلم و آثار آنان نمود پيدا مي كند.
بازيگر فيلم سينمايي 'درباره الي' با بيان اينكه شرايط دشواري را در زندگي خود تجربه كرده، يادآور شد: هر هنرمندي به ميزان تاثيرگذاري درستي كه در جامعه دارد بايد بتواند دستمزد خوب بگيرد. همچنين بازيگري كه بازي خالي از هنر دارد و دستمزد كلان مي گيرد حق دريافت دستمزد نجومي ندارد.

** چرا بابت استفاده از تجربيات بازيگران پيشكسوت هزينه نكنيم؟
حسيني تاكيد كرد: بازيگري همچون 'پرويز پرستويي' چرا نبايد 200 ميليون تومان براي بازي در يك اثر سينمايي دستمزد دريافت كند؟ آيا حق 'جمشيد مشايخي' و ديگر پيشكسوتان سينماي ايران نيست كه در ازاي در اختيار قرار دادن تجربيات خود در عرصه بازيگري، ماهيانه پنج تا 10 ميليون تومان دستمزد بگيرند؟
وي گفت: اغلب بازيگران پيشكسوت ما به ديار باقي مي روند بدون اينكه ما از تجربيات آنان به درستي استفاده كرده باشيم.
به گفته حسيني، ثمره كار يك بازيگر، مقابل چشم مردم است، نمي تواند كلاه برداري كند چك بي محل بكشد زيرا جايي براي پنهان شدن ندارد.

** چند درصد از بازيگران سوار خودروهاي يكصدميليوني مي شوند؟
اين بازيگر سينما در ادامه با گلايه از در نظرنگرفتن شرايط مساعد معيشتي براي بازيگران و اهالي فرهنگ و هنر گفت: قبل از خريد منزلم همانند ديگران تلاش كردم از وام مسكن استفاده كنم اما در نهايت به هيچ جايي نرسيدم و محلي براي حمايت از هنرمندان در اين زمينه وجود نداشت.
حسيني ادامه داد: چرا نبايد براي استادان دانشگاه ها، هنرمندان و اقشار تاثيرگذار جامعه چنين امكاناتي فراهم شود؟
اين بازيگر افزود: چند درصد از بازيگران سوار خودرو هاي يك صد ميليوني هستند؟ بهتر است بررسي كنيم قالب اين اتومبيل ها را چه كساني سوار مي شوند؟
وي ادامه داد: بهتر است بررسي كنيم ببينيم از قابل ساخت و فروش يك اثر سينمايي چقدر به تهيه كنندگان مي رسد و اگر بازيگري همچون محمدرضا گلزار از قبال دستمزد يك ميلياردي خود دو ميليارد به تهيه كننده اش سود برساند چه اشكالي دارد؟
بازيگر فيلم سينمايي 'شمعي در باد' گفت: بدون شك همه بازيگران در حد و توان خود در امور خيريه مشاركت مي كنند اما شرايط مالي گاهي اوقات اين اجازه را از آنان سلب مي كند.
حسيني افزود: از گذشته تا كنون در تلاش براي ايجاد يك مجتمع آموزشي فني حرفه اي فرهنگي براي كودكان بي سرپرست بوده و هستم زيرا در ميان اين كودكان استعدادهايي درخشاني وجود دارد و متاسفانه شرايط مالي اجازه اين كار را نمي دهد.
گفت وگو از: مرتضي رنجبران

شهاب حسینی - از دنیای بازیگری خداحافظی می کند

ايرنا گفت: قصد دارم براي مدتي بازيگري را كنار بگذارم، امروز نياز به دريافت هاي جديدي در كار و زندگي دارم و بايد براي بدست آوردن اين دريافت ها زماني را اختصاص دهم.
بازيگر فيلم سينمايي 'جدايي نادر از سيمين' يادآور شد: پايان هر دهه از زندگي، دغدغه هايي را براي هر انسان در پي دارد و برخي اين دغدغه ها رنگ ديگري گرفته، تعدادي از آنها عميق شده و برخي نيز از بين مي رود.
حسيني تاكيد كرد: در آغاز چهارمين دهه زندگي خود هستم و نياز دارم به برخي سووالات ذهنم پاسخ دهم و اين امر بدون در اختيار داشتن زماني مناسب براي تحقيق و جستجو امكانپذير نيست.
وي ادامه داد: اين تلاش براي رهايي از تكرار و فرار از مرز روزمرگي است زيرا ادامه اين روند موجب مرگ عشق و خلاقيت مي شود.
بازيگر فيلم سينمايي 'برف روي شيرواني داغ' گفت: فقط براي رفع نيازهاي روزمره در زندگي نمي توان در آثار سينمايي بازي كرد و نبايد در انتظار باشيم تا پس از سال ها به واسطه دو پيشنهاد خوب، اثري درخور توجه در عرصه بازيگري داشته باشيم.
حسيني ادامه داد: براي دريافت صحيح و درك عميق تر از حرفه بازيگري نياز دارم فضاي پشت دوربين را تجربه كنم تا اينگونه به شناخت خوبي از سينما و دنياي فيلم برسم.
وي درباره اينكه در اين سال ها چه فعاليتي خواهد كرد، يادآور شد: سال هاي دوري از عرصه بازيگري بدون شك دوران استراحت نيست، در اين سال ها تلاش مي كنم تا از بيرون به بازيگري و سينما نگاه كنم و به جستجو و كنكاش براي تازه شدن بپردازم.
بازيگر فيلم سينمايي 'درباره الي' افزود: 15 سال عملكرد من در عرصه هنر، حاصل 26 سال زندگي قبل از دوران هنري من بوده است. در اين دوران سرگشتگي هاي دوران نوجواني، شرايط هشت سال جنگ تحميلي و احساسات و روياپردازي هاي متناسب با جواني با من همراه بود اما در سال هاي اخير تجربه جديدي به من افزوده نشده است.
حسيني ادامه داد: تصور مي كنم به ابزاري براي كار خود تبديل شده ام و دوست دارم از آنچه تاكنون بوده و هستم مفيدتر باشم تا به اغناي روحي برسم.

** سال 91 از دنياي بازيگري به طور موقت خداحافظي مي كنم
بازيگر سريال 'شوق پرواز' در پاسخ به اين پرسش كه از چه زماني بازيگري را براي مدتي كنار مي گذارد، گفت: هم اكنون در حال بازي در سريال 'سرزمين كهن' به كارگرداني كمال تبريزي هستم. فيلمبرداري اين اثر تلويزيوني تا سال 91 ادامه دارد و پس از پايان بازي در اين اثر، بازيگري را حداقل براي 4 يا 5 سال كنار مي گذارم و اميدوارم پس از اين سال ها با روحيه بهتر و دانش بيشتر به عرصه بازيگري بازگردم.
حسيني افزود: در اين مدت قصد دارم به برخي فعاليت هاي اجتماعي كه هميشه دغدغه من بوده اند بپردازم. به عنوان نمونه دوست دارم مركزي را براي ارائه مشاوره تحصيلي درباره سينما و بازيگري در سينما به علاقه مندان تاسيس كنم تا اينگونه دوستداران عرصه بازيگري را راهنمايي كنم.
به گفته بازيگر فيلم سينمايي 'شمعي در باد'، بسياري از علاقه مندان به بازيگري راه درست حضور در اين عرصه را نمي دانند و ما مي توانيم تفكري صحيح را نسبت به عرصه بازيگري در آنان ايجاد كنيم.

** فقر بازيگري حاصل عدم هدايت صحيح علاقه مندان است
وي در ادامه در پاسخ به اين پرسش كه به چه علت امروز در سينما و تلويزيون با فقر بازيگر روبرو هستيم، گفت: فقر بازيگري در سينماي ما در عدم كشف و شناخت و هدايت صحيح نيروي انساني خلاصه مي شود.
حسيني تاكيد كرد: كلاس هاي بازيگري بسياري در سراسر كشور وجود دارد و دانشگاه هاي مختلفي در رشته هاي مختلف سينمايي دانشجو مي پذيرند اما نكته مهم آن است كه علاقه مندان به حضور در عرصه بازيگري تلقي صحيحي از حضور در سينما ندارند.
بازيگر فيلم سينمايي 'درباره الي' افزود: فقري كه شما از آن صحبت مي كنيد به علت تلقي و برداشت اشتباه افرادي است كه وارد اين عرصه مي شوند.

** تناسبي ميان توانمندي و درآمد برخي بازيگران وجود ندارد
حسيني درباره تاثير شرايط رفاهي بازيگران سوپراستار بر علاقه جوانان براي حضور در عرصه بازيگري گفت: بازيگران در صورتي برازنده داشتن زندگي آسوده و به دور از دغدغه هاي روزانه هستند كه وقتي روي پرده نقره اي سينما ديده مي شوند، در حد استانداردهاي روز بازيگري با توانمندي هاي خود مخاطبان را مجذوب كنند.
وي ادامه داد: متاسفانه اين توانمندي در ميان برخي بازيگران ما وجود ندارد و اين تناسب توانمندي و امكانات گاهي اوقات ديده نمي شود.
بازيگر سريال 'سرزمين كهن' يادآور شد: زندگي آنچناني و سرشار از شهرت و لذت براي هر انساني مطلوب است اما مخاطبان نيز بايد به درستي بدانند بازيگران به چه واسطه اي حق دارند اينگونه زندگي كنند و بازيگران نيز بايد با توانمندي هاي خود حقانيت داشتن چنين زندگي را ثابت كنند.
حسيني، بازيگران را جزء سرمايه هاي بزرگ فرهنگي جامعه دانست و بر حمايت از اين قشر از جامعه هنري تاكيد كرد.

** علاقه مندان صرفا براي بازيگر شدن مشتاق هستند
وي درباره اشتياق بازيگري در ميان نسل جوان گفت: در چهره تمام كساني كه براي حضور در عرصه بازيگري به من مراجعه مي كنند، فقط يك اشتياق صرف براي بازيگر شدن ديده مي شود كه متاسفانه خالي از تفكر است و به دشواري هاي اين راه توجه نمي شود.
اين بازيگر سينماي ايران تاكيد كرد: اگر علاقه مندان به بازيگري بدانند براي چه چيزي وارد اين عرصه مي شوند و دقيقا مفهوم بازيگري را درك كنند، مشكل ما حل مي شود.
حسيني گفت: بايد به دلايل حضور هنرهاي نمايشي در زندگي بشر نگاهي بياندازيم. آيا اين هنرها آمده اند تا عده اي سوپر استار شوند يا برخي مباحث فلسفي و تفكري از طريق اين هنر به مخاطبان ارائه شد؟
وي افزود: در حقيقت هنرهاي نمايشي به وجود آمد تا عده اي با ديدن برخي آثار، پيام هاي يك نمايش را در زندگي خود به كار برند و به تصميمات اشتباه خود پي ببرند.

** بازيگران سرمايه هاي كشور هستند
بازيگر فيلم سينمايي 'آناهيتا' يادآور شد: هر بازيگر قبل از هر چيزي رسالتي بزرگ بر دوش دارد. در حقيقت بازيگران همانند معلمان هستند و به همان اندازه جايگاهي خطير را در جامعه دارند.
وي ادامه داد: بازيگران و اهالي سينما جزئي از سرمايه هاي انساني كشور هستند و ارزش آنان به مراتب از الماس، نفت و طلا بيشتر است زيرا آنان با ايده هاي خود مي توانند خط مشي فرهنگي و ذهني يك جامعه را تغيير دهند.
حسيني گفت: شايد هزاران تبليغ شهري درباره صرفه جويي در مصرف آب وجود داشته باشد اما يك اثر سينمايي با موضوع صرفه جويي در مصرف آب به مراتب تاثيرگذاري بيشتري نسبت به اين تبليغات دارد.

** بازيگري فقط در گرفتن عكس يادگاري خلاصه نمي شود
وي در ادامه درباره تلقي جوانان از عرصه بازيگري يادآورشد: متاسفانه عده اي تصور مي كنند بازيگري در شهرت، گرفتن عكس يادگاري با مردم، پوشيدن لباس هاي مارك دار و رفتن به ميهماني هاي آنچناني خلاصه مي شود در حاليكه اين تفكر بيشتر يك حباب و سطحي است.
حسيني درباره افرادي كه با پرداخت هزينه به برخي سينماگران براي بازي در يك اثر سينمايي وارد سينما شده و تاثير اين مساله در عرصه بازيگري كشور، گفت: بطور قطع اين اقدام به سود عرصه بازيگري كشور نيست و به عبارتي كار نيكو كردن از پر كردن است.
وي ادامه داد: با حضور در بخش هاي طنز تلويزيوني كار خود را آغاز كردم و اگر فقط اشتياق به ديده شدن داشتم، حضورم در اين آثار پاسخگوي نيازم مي شد.
بازيگر فيلم سينمايي 'جدايي نادر از سيمين' يادآور شد: 'چگونه ديده شدن در عرصه بازيگري' مهمتر از 'ديده شدن' است و تا زماني كه دغدغه چگونه ديده شدن در وجود يك بازيگر وجود نداشته باشد، نمي توان آينده درخشاني را براي او متصور بود.

** 'مهران مديري' ها ماندگار شدند
حسيني افزود: در اواسط دهه هفتاد مي توانستم با حضور در برنامه هايي همانند 'ساعت خوش' به شهرت بيشتري برسم اما با بازنگري در اين برنامه مي فهميم از جمع بازيگران حاضر در 'ساعت خوش' فقط افرادي همچون 'مهران مديري'، 'رضا عطاران' و 'سعيد آقاخاني' ماندگار شدند و براي ديگران اتفاق خيلي خاصي رخ نداد.
وي تاكيد كند: خدا نكند هيچ انساني به اصطلاح 'جوگير' شود زيرا اين مساله هر انساني را كور كرده و جلوي تفكر او را مي گيرد.
حسيني گفت: پرداخت هزينه به يك سينماگر براي حضور در يك نقش در يك اثر ممكن است يك تجربه را در اختيار يك فرد علاقه مند به بازيگري قرار دهد اما به علت عدم وجود تجربه مناسب، اين فرصت از بين رفته و گاهي اوقات راه را براي حضور بعدي اين افراد به سينما و تلويزيون مي بندد.
به گفته بازيگر فيلم سينمايي 'رخساره'، افرادي كه براي بازيگري هزينه پرداخت مي كنند همانند فوتباليستي مي مانند كه با رابطه در يك بازي مهم ملي بازي مي كند و با يك فرصت سوزي ذهنيت بدي را از خود براي مردم برجاي مي گذارد.
وي ادامه داد: حضور در سينما بايد علاوه بر شور با شعور همراه باشد.

** شهرت جذاب نيست
حسيني درباره جذابيت هاي شهرت براي علاقه مندان به بازيگري يادآور شد: به عنوان كسي كه شهرت را تجربه كرده صريح مي گويم، شهرت خيلي جذاب نيست و زندگي آدم را به شدت محدود مي كند و در عين حال سطح توقعات ديگران را افزايش مي دهد.
وي ادامه داد: مردم در برخورد با يك بازيگر با پيش فرض به سراغ وي مي روند در حاليكه يك بازيگر هيچ پيش فرضي از ديگران ندارد.
بازيگر فيلم سينمايي 'محيا' افزود: به هر حال از جايي كه ما انسان هاي كاملي نيستيم، اخلاق هاي بدي داريم و ممكن است اين اخلاق ها ضد ارزش باشد و همه اين موارد، عرصه را براي انسان تنگ مي كند.
وي به كساني كه از طريق ورود به عرصه بازيگري به دنبال سودهاي كلان هستند توصيه كرد راه هاي ديگري كه به مراتب پرسودتر از بازيگري است را براي تجارت انتخاب كنند و براي رسيدن به اهداف خود با فرهنگ و هنر بازي نكنند.

** بدنبال ثبت خود در موزه خاطرات مردم باشيم
حسيني درباره تفاوت كيفي بازيگران با يكديگر گفت: يك بازيگر حقيقي بدنبال ثبت خود در موزه خاطرات مردم است و مي خواهد ركورد ديگر بازيگران را به خود اختصاص دهد.
وي افزود: بازيگر خوب همانند باغباني است كه خود را از بوي گل هاي فصلي محروم كرده و بدنبال كاشت درختي است كه سال ها پابرجا بماند و با تغيير فصل ها از بين نرود.
بازيگر سريال تلويزيوني 'پليس جوان' يادآور شد: همه ما به نوعي دغدغه ماندگاري داريم. بازيگراني همچون 'چارلي چاپلين' همچنان با آثار ماندگارشان ماندگار هستند.
حسيني تاكيد كرد: چگونه ممكن است ما وارد عرصه بازيگري شويم اما از تاريخ، جامعه شناسي، فلسفه يا روانشناسي چيزي ندانيم. من امروز پس از سال ها حضور در عرصه بازيگري نياز تحصيل در رشته هاي همچون روانشناسي را در خود احساس مي كنم و پشيمانم كه چرا از تحصيل در اين رشته انصراف دادم.
وي افزود: بازيگراني كه با تفكر 'شهرت' وارد عرصه بازيگري مي شوند همانند همان گل هاي فصلي مي مانند كه ماندگاري ندارند و با تغيير فصل ها از بين مي روند.
ادامه دارد...
گفت وگو از: مرتضي رنجبران

شهاب حسینی - عکس های مجله "زندگی ایده آل"

دوستان با یه تاخیر کوچولو عکس های مجله زندگی ایده آل رو براتون اسکن کردم. امیدوارم لذت ببرید.

این مجله برای نیمه اول خرداد ۱۳۹۰ هستش و چهارشنبه هفته پیش منتشر شده.

برای دیدن عکس ها روی نشان زیر کلیک کنید.

شهاب حسینی - یک خبر جدید + عکس هایی از سریال "شوق پرواز"

«شهاب حسینی» کاندیدای ایفای نقش «شهیدعلی هاشمی» شد

خبرگزاری فارس: کارگردان فیلم «دلاور هور» گفت: در حال حاضر شهاب حسینی را برای نقش کاندیدا کرده‌ام اما فعلا با خود ایشان در این خصوص صحبتی نداشته‌ام و باید دید وی در زمان تولید فیلم در چه وضعیت کاری به سر می‌برد.

علی‌اصغر شادروان در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینمایی باشگاه خبری فارس «توانا» در خصوص مراحل تولید فیلم سینمایی «دلاور هور» گفت: روز گذشته با استانداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان قراردی برای تولید فیلم بسته شد.
وی در ادامه افزود: هم اکنون که انعقاد قرارداد قطعی شده، بنده با جدیت در تلاش برای نوشتن فیلمنامه هستم و تصمیم دارم در جمع‌آوری مستندات از اطلاعات همرزمان وی در جبهه و همین‌طور خاطرات خانواده این شهید استفاده بهینه برای نگارش فیلمنامه انجام دهم.
کارگردان فیلم «پاتک» درپاسخ به این سؤال که آیا شخص خاصی را برای ایفای نقش شهید «علی هاشمی» در نظر گرفته‌اید یا خیر اظهار داشت: در حال حاضر شهاب حسینی را برای این نقش کاندیدا کرده‌ام اما فعلاً با خود ایشان در این خصوص صحبتی نداشته‌ام و باید دید وی در زمان تولید فیلم در چه وضعیت کاری به سر می‌برد و آیا می توانیم با همدیگر در این فیلم همکاری داشته باشیم یا خیر.
به گزارش توانا،‌ «دلاور هور» نام موقت جدیدترین اثر سینمایی شادروان است و داستان آن درباره بخش‌هایی جالب از زندگی، مبارزات و شهادت «شهید علی هاشمی» در منطقه هور است.

                                                     

شهاب حسینی - جشنواره های بین الملی

محمد حقیقت - پاریس: هنوز بحث درباره اجازه داشتن یا نداشتن فیلم «به امید دیدار» برای رفتن به جشنواره کن در داخل ایران ادامه دارد، که خبر رسید، آخرین ساخته محمد رسول اف توانست جایزه «فرانسیس شاله» را کسب کند!
بعداز ظهر جمعه هفته‌ای که گذشت، امیر کاستاریکا، رییس هیأت داوران بخش نوعی نگاه کن امسال در گفت‌وگو با نگارنده، برنده شدن فیلم «به امید دیدار» ساخته رسول اف را اعلام کرد. این جایزه ساعت هفت بعدازظهر دیروز(شنبه) در محل گراند هتل شهر بندری کن، طی مراسمی با حضور خبرنگاران رسانه‌های خارجی، به گروه دست‌اندرکاران «به امید دیدار» داده شد. در این مراسم لیلا زارع جایزه فیلم را به نمایندگی از سوی رسول اف دریافت کرد. امیر کاستاریکا رییس داوران نوعی نگاه ضمن تمجید از فیلم «به امید دیدار» رسول اف، به بازیگر این فیلم نیز تبریک گفت. گفتنی است که «فرانسیس شاله» منتقد معروف فرانسوی است که مدتی پیش درگذشت. جایزه فرانسیس شاله که هرساله به فیلم‌های شرکت کننده در بخش نوعی نگاه اهدا می‌شود، توسط یک هیأت داوری مستقل به دو فیلم از 20 فیلم شرکت کننده در این بخش داده می‌شود. جایزه فرانسیس شاله، یک جایزه اصلی دارد و یک جایزه ویژه هیأت داوران، که فیلم رسول اف توانست جایزه ویژه هیأت داوران این بخش را نصیب خود کند. بر اساس شنیده‌ها و به احتمال قوی فیلم «به امید دیدار» یکی از جوایز اصلی بخش نوعی نگاه را نیز نصیب خود خواهد کرد.

در فیلم به امید دیدار لیلا زارع - فرشته صدر عرفایی - رویا تیموریان و شهاب حسینی بازی می کنند .


همین یک ساعت پیش در جشنواره فیلم زنگبار

فیلم کوتاه «همین یک ساعت پیش» نوشته و کار سینا آذین، با بازی نگار جواهریان و شهاب حسینی به جشنواره فیلم زنگبار راه یافت.
این جشنواره از ۱۸ تا ۲۶ ژوئن برگزار می‌شود.